مديريت كيفيت:
تعريف:
مدیریت کیفیت (QM) يكي از دانشهاي مديريت پروژه بر اساس استانداردهاي مربوطه است كه فرآيندي جهت اطمينان از مؤثر و كارآمد بودن تمامي فعاليتهاي ضروري پروژه شامل طراحي، برنامهريزي و اجرا و قابليت آنها در برآورده نمودن اهداف نهايي پروژه ميباشد. فرآيند مذكور تنها شامل کنترل كيفيت خروجيها در پایان پروژه نمیباشد بلكه شامل سياستها و رويههايي جهت جلب رضايت ذينفعان و بهرهبرداران از پروژه احداث شده نیز خواهد بود. مديريت كيفيت پروژه شامل برنامهريزي، اطمينان از کیفیت (QA) و كنترل كيفيت (QC) است.
اقدامات انجام یافته تاكنون در شركت ساخت:
- تدوين شاخص ارزيابي مديريت كيفيت (QM) در شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور
- تدوين چكليستهاي ارزيابي شاخص كيفيت در پروژهها
- انجام بازديد از پروژههاي جاري شركت ساخت و بررسي مستمر مدیریت کیفیت در آنها
- اعلام پروژههاي برتر از لحاظ پيادهسازي اصول مديريت كيفيت بصورت سالیانه و ارائه تقديرنامه به دستاندرکاران آنها
آئيننامهها و دستورالعملهاي مرتبط:
- آئيننامه ها و استانداردهاي اجرايي طرحهاي عمراني و همچنين ضوابط سازمان برنامه و بودجه كشور
- نشريه شماره 209 با عنوان مديريت كيفيت فراگير در صنعت ساخت
- استانداردهاي مديريت پروژه (از قبيل PMBOK، ISO، Prince2 و...)
- كتابها و دستورالعملهاي مرتبط با مديريت كيفيت فراگير (TQM) در پروژههاي عمراني