396
X

مدیریت کیفیت

مديريت كيفيت:

تعريف:

مدیریت کیفیت (QM) يكي از دانش‌هاي مديريت پروژه بر اساس استانداردهاي مربوطه است كه فرآيندي جهت اطمينان از مؤثر و كارآمد بودن تمامي فعاليت‌هاي ضروري پروژه شامل طراحي، برنامه‌ريزي و اجرا و قابليت آن‌ها در برآورده نمودن اهداف نهايي پروژه مي‌باشد. فرآيند مذكور تنها شامل کنترل كيفيت خروجي‌ها در پایان پروژه نمی‌باشد بلكه شامل سياست‌ها و رويه‌هايي جهت جلب رضايت ذينفعان و بهره‌برداران از پروژه احداث شده نیز خواهد بود. مديريت كيفيت پروژه شامل برنامه‌ريزي، اطمينان از کیفیت (QA) و كنترل كيفيت (QC) است.

اقدامات انجام یافته تاكنون در شركت ساخت:

     - تدوين شاخص ارزيابي مديريت كيفيت (QM) در شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور

     - تدوين چك‌ليست‌هاي ارزيابي شاخص كيفيت در پروژه‌ها

     - انجام بازديد از پروژه‌هاي جاري شركت ساخت و بررسي مستمر مدیریت کیفیت در آن‌ها

     - اعلام پروژه‌هاي برتر از لحاظ پياده‌سازي اصول مديريت كيفيت بصورت سالیانه و ارائه تقديرنامه به دست‌اندرکاران آن‌ها

آئين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي مرتبط:

- آئين‌نامه ها و استانداردهاي اجرايي طرح‌هاي عمراني و همچنين ضوابط سازمان برنامه و بودجه كشور

- نشريه شماره 209 با عنوان مديريت كيفيت فراگير در صنعت ساخت

- استانداردهاي مديريت پروژه (از قبيل PMBOK، ISO، Prince2 و...)

- كتاب‌ها و دستورالعمل‌هاي مرتبط با مديريت كيفيت فراگير (TQM) در پروژه‌هاي عمراني

آخرین به‌روزرسانی این صفحه: دوشنبه 23 مهر 1403 08:45