342
X

مدیریت دانش

مديريت دانش:

تعريف:

مدیریت دانش (KM) مفهومي است كه طي آن يك سازمان به صورت آگاهانه و جامع دانش خود را از نظر منابع، اسناد و مهارت‌هاي افراد، شناسایی، خلق، تطبيق‌دهي با نيازهاي سازمان، ذخیره‌سازی، اشتراک‌گذاری و به‌کارگیری می‌نمايد (كسب منابع دانش مي‌تواند از خارج سازمان نيز باشد). هر پروژه عمراني علاوه بر خروجي اصلي خود يعني خدمت مورد نظر، برخي دانش‌ها را نيز در قالب تجارب و درس‌آموخته‌هاي قابل استفاده در پروژ‌ه‌هاي آتي ايجاد مي‌نمايد كه سازماندهي آن‌ها در سازمان‌هاي پروژه محور نظير شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور از طريق رويكردهاي مديريت دانش پروژه در سه مقطع قبل از شروع، حين و بعد از پروژه داراي ضرورت مي‌باشد. ابزارهاي مديريت دانش شامل شناسايي، كسب، تسهيم، نگهداري و بكارگيري دانش است كه اين مهم باعث كاهش ريسك و دوباره‌كاري‌ها گرديده و مشخص مي‌نمايد كه در سازمان چه دانشی در فرآیندهای کاري، حياتي و تأثيرگذار بر عملکردها مي‌باشد.

اقدامات انجام یافته تاكنون در شركت ساخت:

- تشكيل كميته مديريت دانش در سطح شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور

- انعقاد قرارداد با مشاور ذيصلاح براي پياده‌سازي نظام مديريت دانش

- استخراج درخت دانش شركت ساخت

- شناسايي خبرگان دانشی در شركت ساخت

- نصب و استقرار سامانه مدیریت دانش بر بستر سرورهای شرکت ساخت

- تصویب و ابلاغ نظام پاداش‌دهی و انگیزشی مدیریت دانش

- معرفی دانش‌کاران برتر در دوره‌های سه ماهه

- ثبت دانش و مستندات متناسب با حوزه‌های دانشی توسط همکاران و دانش‌کاران

آئين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي مرتبط:

- دستورالعمل پياده‌سازي مديريت دانش در دستگاه‌هاي اجرايي از سوي سازمان اداري و استخدامي كشور

- بند 16 ابلاغيه سياست‌هاي كلي نظام اداري كشور

- كتاب‌هاي مديريت دانش در صنعت ساخت

آخرین به‌روزرسانی این صفحه: دوشنبه 23 مهر 1403 08:44