ایجاد راه آهن درایران همواره یکی از آرزوهای بزرگ و ملی محسوب می شد و پس از حدود نیم قرن کوشش تحقق این آرزوی ملی تا سال 1306 به طول انجامید. در23 مهرماه 1306 اولین کلنگ ساختمان سراسری درتهران محل فعلی ایستگاه تهران برزمین زده شد و از همان وقت رسما ساختمان راه آهن از سه نقطه جنوب - مرکز - شمال آغاز گردید. ). راهآهن یا ترابری ریلی یک روش ترابری هدایت شده بر روی زمین است. راهآهن برای قطارها طراحی شده تا بدینوسیله بتوان مسافر و کالا جابهجا کرد. راهآهن دو ریل همراستا دارد که معمولاً از فولاد است. این ریلها با ریلبند (تراورس)های چوبی یا بتنی (و در گذشته فولادی) به هم پیوسته میشوند که این ریلبندها، ریلها را در بازهای یکسان از همدیگر نگه میدارد.
شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور موافقت می کند که خدمت ساخت و توسعه راه آهن به ترتیب زیر ارائه می شود.
در فاز اول تعهدات شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ميبايست تخصيص طرح را انجام دهد. مطالعات طرح انجام شده و بعد از فاز 3 مطالعات، ارزيابي و تملك اراضي (در سامانه سامان) انجام ميشود. در مرحله بعدي شرکت شرايط برگزاري مناقصه را در سايت ستاد ايران اعلام مي نمايد . خدمت گيرندگان يا در حقيقت مشاوران و پيمانكاران براي شركت در مناقصات مي بايست در سايت ستاد ايران ثبت نامه كرده باشند. انجام عمليات پيمان و مناقصه در بستر سامانه ستاد ايران به اتمام ميرسد و به مشاور/ پيمانكار برنده ابلاغ ميگردد. سامانه مناقصات و امور قرادادها در شركت و سامانه سبا مراحل تكميل و ثبت قرارداد منعقده را انجام ميدهند. عمليات ساخت و ساز توسط مشاور/ پيمانكار منتخب اغاز ميشود . ثبت مراحل پيشرفت فيزيكي و ريالي عمليات در سامانه جامع مديريت پروژه و ثبت صورت وضعيت ها در سامانه جامع الكترونيك صورت وضعيت انجام ميگردد. و شركت كليه مطالبات و پرداختي ها از طريق سامانه تكريم به اطلاع خدمت گيرندگان ميرساند . كليه مكاتبات مابين نيز در بستر سامانه گردش الكترونيكي مكاتبات صورت ميگيرد. پس از پايان عمليات پروژه تحويل به شركت شده و در نهايت با حضور مسئولين مربوطه از جانب شركت تحويل بهره بردار مي شود.
براي شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مصداق ندارد.
به بازه زماني قرارداد منعقد شده بستگي دارد.
به شرايط مطروحه در قرارداد منعقد شده بستگي دارد.