به گزارش مديريت ارتباطات و اطلاع رساني شركت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، عباس خطيبي در برنامه زنده تلويزيوني تهران 20 از شبكه 5 سيما گفت: تا پايان سال 1401، پنج خط آهن كشور تكميل و 600 كيلومتر به شبكه ريلي كشور افزوده مي شود.
وي ادامه داد: پروژه ریلی میانه – تبریز که حدفاصل ميانه تا بستان آباد به بهره برداري رسيده است و قطعه بستان آباد - تبریز به طور ۴۴ کیلومتر اواخر امسال یا بهار سال آینده افتتاح میشود، راه آهن زاهدان – خاش به طول ۱۵۸ کیلومتر كه يكي از خطوط ريلي مهم در حال احداث كشور است و مراحل نهايي اجرا را طي مي كند، راه آهن همدان – سنندج که کردستان را به شبکه ریلی متصل میکند و سال آینده به بهره برداری آماده بهره برداري مي شود، راه آهن میانه – اردبیل به طول ۱۶۵ کیلومتر که شهریور سال آینده افتتاح میشود و راه آهن رشت – کاسپین در ۶ ماهه نخست سال آینده افتتاح خواهد شد.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها طول خط آهن در سالهای قبل از انقلاب را ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر اعلام كرد و گفت: در حال حاضر 14 هزار و 270 كيلومتر مسير ريلي در كشور احداث شده است كه نسبت به پيش از انقلاب اسلامي رشد 3 برابري داشته است.
وي با اشاره به اولويت بندي اجراي طرح هاي ريلي اظهار داشت: در توسعه خطوط ريلي كشور سه رويكرد مهم دنبال مي شود كه توسعه كريدور شمال- جنوب در درجه اول، توسعه كريدور ريلي شرق به غرب در درجه دوم و توسعه زيرساخت هاي ترانزيتي در مرحله سوم قرار دارد.
خطيبي کریدور ريلي شمال- جنوب كشور را ۱۳ هزار کیلومتر و از بندر بمبئی هند تا هلسینکی پایتخت فنلاند عنوان و اظهار کرد: بخش بندرعباس تا آستارای آن در ایران قرار دارد كه از بندرعباس تا رشت مسير ريلي احداث شده است. از آنجا يك مسير ريلي به سمت بندر كاسپين و درياي خزر مي رود و يك مسير به بندر انزلي مي رسد و از آنجا و به شبكه ريلي آذربايجان اتصال مي يابد.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها با تاكيد بر خودكفايي 100 درصدي در زمينه مهندسي و تجهيزات ريلي بيان داشت: تنها حلقه مفقوده خودکفایی صنعت زیرساخت ریلی، ریل ملی بود که كارخانه ذوب آهن اصفهان از ۳ سال قبل ریل ملی را تولید میکند و تمام تجهیزات آن اعم از شمش و آلیاژها و خود ریل در داخل تولید میشود. ما حتی در تراورس های بتنی و پیچ و ادوات هم وابسته به واردات بودیم اما الان همگی در داخل تولید میشوند حتی سالانه مجبور بودیم ۶۰ هزار تن ریل وارد کنیم که اگر صنعت ریل ملی نداشتیم تحریمها، صنعت ریلی ما را فلج میکرد.
وی با تاکید بر اینکه در صورت تأمین منابع این امکان را داریم که سال آینده هزار کیلومتر پروژه ریلی به مردم تقدیم کنیم گفت: از سه روش فاینانس داخلی، فاینانس خارجی و تهاتر، پروژه راه آهن رشت – آستارا تأمین مالی میشود که در حال مذاکره برای نهایی کردن این ظرفیتها هستیم. همچنین راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد از ظرفیتهای ماده ۵۶، فاینانس و تسهیلات بانکی اهداف میشود. فقط پروژه چابهار- زاهدان بود که از ظرفیت صندوق توسعه ملی ساخته شد و با پیشرفت ۵۷ درصدی در حال احداث است. بدون تحقق منابع مالی امکان آغاز پروژههای ریلی وجود ندارد.