به گزارش اداره كل ارتباطات و اطلاع رساني شركت مادر تخصصي ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور معاون وزير راه و شهرسازي صبح امروز در سفر به استان اردبيل به همراه نيكزاد نايب رييس مجلس شوراي اسلامي، عاملي استاندار اردبيل و بدري نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي از روند اجراي ساخت راه آهن ميانه- اردبيل و محور اردبيل- سرچم در اين استان بازديد كرد.
خيراله خادمي راه آهن ميانه- اردبيل را به دليل واقع شدن در مسير كوهستاني يكي از سختترين و در عين حال فنيترين پروژههاي ريلي در حال اجراي كشور اعلام كرد و گفت: اين مسير ريلي بخشي از راه آهن ميانه- اردبيل- پارس آباد به طول 175 كيلومتر است و با هدف اتصال استان اردبيل به شبكه ريلي كشور و تسهيل عبور و مرور مسافرين، توسعه استان اردبيل، افزايش ايمني، كاهش مصرف سوخت و حمل مواد اوليه مورد نياز كارخانه ذوب آهن اردبيل از بنادر جنوبي در حال احداث است.
وي در خصوص پيشرفت فيزيكي اين پروژه گفت: در حال حاضر اين محور ريلي در بخش زيرسازي بيش از 90 درصد، روسازي بيش از 50 درصد و ساختمان ها 78 درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار است.
خادمي از ريلگذاري 92 كيلومتر از اين خط آهن خبر داد و گفت: تاكنون بالاست ريزي 105 كيلومتر از مسير انجام شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص ابنيه فني اين پروژه توضيح داد و گفت: در طول مسير راه آهن ميانه- اردبيل 62 دستگاه تونل به طول 32 كيلومتر، 29 دستگاه پل خاص به طول حدود 5 كيلومتر و 143 دستگاه گالري به طول بيش از 7 كيلومتر احداث مي شود و بيش از 35 ميليون متر مكعب عمليات خاكي در آن صورت گرفته است.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه از احداث دو دستگاه پل خاص در اين مسير ريلي خبر داد و اظهار داشت: پل دره اي آرپاچاي به طول 264 متر داراي بلندترين پايه در پل هاي راه آهن كشور به ارتفاع 85 متر و پل ساراي به طول 556 متر دو نممونه از اجراي پل هاي خاص در اين مسير كوهستاني با شرايط ويژه اقليمي محسوب مي شوند كه عمليات اجرايي پل آرپاچاي به اتمام رسيده است و پل ساراي با پيشرفت فيزيكي 88 درصد در حال اجرا است.
وي اعتبار هزينه شده در اين پروژه را حدود 2 هزار و 800 ميليارد تومان دانست و افزود: ارزش روز اين پروژه بيش از 9 هزار ميليارد تومان برآورد مي شود و به منظور اتمام عمليات اجرايي آن بيش از 1800 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است.
بزرگراه اردبيل- سرچم و اتصال استان به شبكه آزادراهي كشور
معاون وزير راه و شهرسازي و هيات همراه در ادامه اين سفر از محور اردبيل- سرچم بازديد كرد و گفت: اين محور نزديك ترين مسير ارتباطي استان اردبيل به شبكه آزادراهي كشور، اصلیترین کریدور ارتباطی استان به مرکز کشور و تنها راه ارتباطي شهرستان اردبيل به شهرهاي جنوبي محسوب مي شود و به همين خاطر از ترافیک قابل توجهی برخوردار است.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه اعتبار هزينه شده در اين پروژه را بيش از 198 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: به منظور تكميل عمليات اجرايي آن به بيش از يك هزار و 800 ميليارد تومان اعتبار نياز است
معاون وزير راه و شهرسازي اين محور را موجب توسعه استان در تمام ابعاد صنعتي، گردشگردي، اقتصادي و فرهنگي عنوان كرد و اظهار داشت: ايجاد اشتغال در منطقه حين ساخت و بهره برداري، افزايش ايمني و فوايد زيست محيطي ناشي از كاهش مصرف سوخت و... از ديگر مزاياي بهره برداري از اين پروژه است.
وي يادآور شد: محور اردبيل- سرچم داراي 13 دستگاه تونل به طول 6 كيلومتر، 24 دستگاه پل و 11 دستگاه زيرگذر است.