به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی صبح امروز در سفر به استان مرکزی از آزادراه های قم- سلفچگان- راهجرد و کنارگذر شمالی اراک و محورهای توره- بروجرد، شازند- ازنا و الیگودرز- خمین بازدید کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از محور ازنا- شازند گفت: این محور به طول ۷۰ کیلومتر شهرستان ازنا را به شازند در استان مرکزی متصل میکند که حدود 40 کیلومتر از این محور دراستان مرکزی و حدود 30 کیلومتر دیگر در محدودهی راههای حوزه استحفاظی استان لرستان قرار دارد.
خادمی محور توره- بروجرد را یکی محورهای مواصلاتی مهم مرکز کشور به سمت بندر امام خمینی و استان خوزستان معرفی کرد و افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی 27 کیلومتر این محور در بین دو استان مرکزی و لرستان باقی مانده است و برنامه ریزی شده است تا این بخش طی دو مرحله تا پایان سال آینده به صورت بزرگراه در دسترس هموطنان قرار بگیرد.
وی احداث باند دوم محور الیگودرز- خمین را یکی دیگر از برنامه های توسعه زیرساخت های حمل و نقلی استان دانست و گفت: این محور 23 کیلومتر است و در حال حاضر پیمانکار و مشاور آن انتخاب شده است و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این بازدید از آزادراه قم- سلفچگان- راهجرد بازدید کرد و در خصوص این پروژه گفت: با توجه به موقعیت استان قم در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب کشور و قرار گرفتن استان قم در مسیر راههای مواصلاتی 17 استان احداث این آزادراه یکی از راهکارهای مهم در حذف گلوگاههای ترافیکی منطقه محسوب میشود.
وی افزود: احداث این آزادراه با توجه به تعدد راههای ورودی و خروجی به شهر قم، کمک فراوانی به توزیع ترافیک عبوری، بدون ورود به محدوده شهری قم کرده و در نتیجه موجب افزایش سرعت و ایمنی تردد وسایل نقلیه و کاهش ترافیک در معابر شهر قم میشود.
خادمی افزود: این آزادراه بخشی از کریدور آزادراهی پایتخت تا بندر امام خمینی در استان خوزستان است که با مشارکت 70 درصدی بخش خصوصی و 30 درصدی دولت اجرا میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح این پروژه اعلام کرد: در حال حاضر عملیات تجهیز کارگاه در 32 کیلومتر از پروژه تکمیل و عملیات خاکی آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه آزادراه کنارگذر شمالی اراک را یکی از مسیرهای حیاتی کشور اعلام کرد و گفت: این آزادراه نقش مهمی در توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی کریدور شمال- جنوب کشور دارد و به همین خاطر از راه اصلی به آزادراه تبدیل می شود.
وی یادآور شد: این آزادراه با سرمایه گذاری 30 درصدی دولت و 70 درصدی بخش خصوصی احداث می شود.