به گزارش روابط عمومي شركت مادر تخصصي ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، معاون وزير راه و شهرسازي از بازديد رييس جمهور و وزير راه و شهرسازي از راه آهن ميانه- اردبيل و محور اردبيل- سرچم در سفر به استان اردبيل خبر داد.
خيراله خادمي راه آهن ميانه- اردبيل را به دليل واقع شدن در مسير كوهستاني يكي از سختترين و در عين حال فنيترين پروژههاي ريلي در حال اجراي كشور اعلام كرد و گفت: اين مسير ريلي بخشي از راه آهن ميانه- اردبيل- پارس آباد به طول 175 كيلومتر است و با هدف اتصال استان اردبيل به شبكه ريلي كشور و تسهيل عبور و مرور مسافرين، توسعه استان اردبيل، افزايش ايمني، كاهش مصرف سوخت و حمل مواد اوليه مورد نياز كارخانه ذوب آهن اردبيل از بنادر جنوبي در حال احداث است.
وي پيشرفت فيزيكي كل اين پروژه را حدود 77 درصد اعلام كرد و گفت: در حال حاضر اين محور ريلي در بخش زيرسازي 90 درصد و در بخش روسازي 41 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص ابنيه فني اين پروژه توضيح داد و گفت: در طول مسير راه آهن ميانه- اردبيل 62 دستگاه تونل به طول 32 كيلومتر، 29 دستگاه پل خاص به طول حدود 5 كيلومتر و 143 دستگاه گالري به طول بيش از 7 كيلومتر احداث مي شود و بيش از 35 ميليون متر مكعب عمليات خاكي در آن صورت گرفته است.
خادمي پيشرفت فيزيكي ايستگاه اردبيل را 64 درصد اعلام كرد و افزود: در حال حاضر پيشرفت فيزيكي ساختمان اصلي ايستگاه 98 درصد و ساختمان هاي فاز اول بهره برداري 82 درصد است.
وي اعتبار هزينه شده در اين پروژه را حدود 2 هزار و 800 ميليارد تومان دانست و افزود: ارزش روز اين پروژه بيش از 9 هزار ميليارد تومان برآورد مي شود و به منظور اتمام عمليات اجرايي آن بيش از 1800 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه تاكيد كرد: در صورت تامين اعتبار مورد نياز عمليات اجرايي اين پروژه در سال آينده تكميل و پروژه آماده بهره برداري مي شود.
وي در ادامه اين سفر از بازديد محور اردبيل- سرچم خبر داد و گفت: اين محور نزديك ترين مسير ارتباطي استان اردبيل به شبكه آزادراهي كشور و اصلیترین کریدور ارتباطی استان به مرکز کشور محسوب مي شود و به همين خاطر از ترافیک قابل توجهی برخوردار است.
خادمي اضافه كرد: اين محور 178 كيلومتر است كه 19 كيلومتر آن زير عبور قرار دارد، 116 كيلومتر در دست اجرا و 43 كيلومتر در دست مطالعه است.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه اعتبار هزينه شده در اين پروژه را بيش از 198 ميليارد تومان اعلام كرد.
معاون وزير راه و شهرسازي اين محور را موجب توسعه استان در تمام ابعاد صنعتي، گردشگردي، اقتصادي و فرهنگي عنوان كرد و اظهار داشت: ايجاد اشتغال در منطقه حين ساخت و بهره برداري، افزايش ايمني و فوايد زيست محيطي ناشي از كاهش مصرف سوخت و... از ديگر مزاياي بهره برداري از اين پروژه است.
وي يادآور شد: محور اردبيل- سرچم داراي 13 دستگاه تونل به طول 6 كيلومتر، 24 دستگاه پل و 11 دستگاه زيرگذر است.