به گزارش روابط عمومي شركت ساخت مادر تخصصي ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، محمدرضا كدخدا زاده از احداث 124 كيلومتر راه و بزرگراه در استان مازندران خبر داد و گفت: عمده عمليات اجرايي در محورهايي صورت گرفته است كه گلوگاه هاي ترافيكي محورهاي مواصلاتي استان بودند و بر همين اساس40 كيلومتر از بزرگراه هراز، 32 كيلومتر پل سفيد- قائمشهر، 35 كيلومتر نوار شمالي كشور و 17 كيلومتر در محور ساري- تاكام در اين استان تكميل و به بهره برداري رسيده است.
وي ادامه داد: 12 رشته تونل به طول 12.6 كيلومتر، 24 دستگاه پل به طول 3 كيلومتر و 55 كيلومتر ديوارسازي بخش ديگري از اقدامات صورت گرفته در دولت تدبير و اميد در استان مازندران است.
معاون ساخت وتوسعه راه ها محور هراز را كوتاه ترين مسير اتصال دو استان تهران- مازندران اعلام كرد و گفت: عبور و مرور سالانه بيش از 7 ميليون دستگاه وسايل نقليه اين محور را به يكي از پرتردد ترين مسيرهاي جاده اي كشور مبدل كرده است.
وي ادامه داد: در حال حاضر 72 كيلومتر از اين بزرگراه تكميل و زير عبور قرار دارد و 29 كيلومتر باقيمانده با پيشرفت فيزيكي کل پروژه 70 درصد در حال انجام است و تا پایان دولت دوازدهم 7 كيلومتر ديگر شامل دو دستگاه تونل به طول 2 كيلومتر، 4 دستگاه پل به طول 432 متر و 3 كيلومتر ديوارسازي به بهره برداري مي رسد.
كدخدا زاده اعتبار هزينه شده در محور هراز را 600 ميليارد تومان اعلام كرد و اعتبار مورد نياز براي تكميل باقيمانده مسير را 1100 ميليارد تومان دانست.
وي در خصوص محور ساري-تاكام توضيح داد و گفت: حجم ترافيك در جاده ساري به كياسر در ايام بهار و تابستان به ويژه تعطيلات پرحجم است و بسياري از مسافران براي سفر به مناطق شمالي و همچنين زائران امام رضا(ع) براي سفر به خراسان رضوي اين مسير را انتخاب مي كنند.
كدخدا زاده ادامه داد: اين محور 21 كيلومتر است كه تا كنون 17 كيلومتر آن به بهره برداري رسيده است و عمليات اجرايي در 4 كيلومتر باقي مانده با پيشرفت فيزيكي حدود 80 درصد در حال انجام است.
وي يادآور شد: اين محور از پروژه هاي جهش توليد است و در ساخت آن بتن غيرمسلح جايگزين روسازي شني شده است.
معاون ساخت وتوسعه راه ها از عمليات اجرايي پل بزرگ پل سفيد در محور پل سفيد- قائمشهر به عنوان بخشي ديگري از پروژه هاي جهش توليد در استان مازندران ياد كرد و اظهار داشت: اين پل در محور تهران- ساري قرار گرفته كه مشتمل بر يك دستگاه پل با دو دهانه اصلي در مجاورت پل موجود شهر پل سفيد است كه با هدف بهبود تردد و افزايش ظرفيت مسير تهران-ساري احداث شده است كه با 3 خط به موازات پل موجود موجب افزايش ظرفيت ترانزيت مي شود.
وي با اشاره به تقاطع غيرهمسطح شهيد مهدوي در انتهاي محور پل سفيد- قائمشهر تاكيد كرد: اين تقاطع به منظور كاهش بارترافيكي محدوده شهري و جداسازي بار ترافيكي محور فيروزكوه از ترافيك شهري در دستور كار قرار گرفته است.
كدخدا زاده در خصوص ويژگي هاي فني اين تقاطع اظهار داشت: سازه اصلي عرشه 105 متر است كه شامل 85 عدد شمع و 44 عدد تيرپيش ساخته با دهانه 11.90 متر و ديوار وزني به طول 800 متر در طرفين زيرگذر است.
وي پيشرفت فيزيكي اين پروژه جهش توليد را 35 درصد اعلام كرد.