به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محمدرضا کدخدازاده از آغاز عملیات اجرایی 54 کیلومتر بزرگراه در استان خراسان جنوبی به مناسبت دهه مبارک فجر خبر داد و گفت: با حضور وزیر راه وشهرسازی عملیات اجرایی 27 کیلومتر از محور سربیشه- درح- ماهیرود و 27 کیلومتر از محور دیهوک- راور آغاز شد.
وی تکمیل زیرساخت های مرزی در این استان را یکی از اهداف مهم برشمرد و اظهار داشت: این اقدام در راستای توسعه زیرساخت های حمل و نقل و در نتیجه افزایش ترانزیت بین المللی کالا و مسافر، افزایش ظرفیت حمل و نقل و تکمیل کریدورهای کشور با مشخصات هندسی بالا و ایمنی بیشتر صورت می گیرد.
معاون ساخت وتوسعه راه ها طول محور سربیشه- درح- ماهیرود را 125 کیلومتر اعلام کرد و گفت: 10کیلومتر از این مسیر در گذشته بهره برداری شده است، ۵۳ کیلومتر از این محور در دست اجرا قرار دارد و عملیات اجرایی 27 کیلومتر آن نیز امروز آغاز شد.
کدخدازاده آغاز عملیات اجرایی 27 کیلومتر از محور دیهوک- راور را یکی دیگر از برنامه ی سفر وزیر راه و شهرسازی به استان خراسان جنوبی دانست و ادامه داد: این محور یکی از مهمترین پروژه های بزرگراهی کشور است که حلقه اتصال بنادر جنوبی به پایانه مرزی ماهیرود در استان خراسان جنوبی و کشورهای آسیای میانه محسوب می شود.
وی تاکید کرد: این بزرگراه به عنوان یکی از محورهای مهم در انتقال ترافیک جنوب کشور به استانهای مرزی در شرق و شمال شرق محسوب میشود و در صورت تکمیل شدن آن، علاوه بر تسهیل عبور و مرور، در کاهش تلفات جادهای نیز نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
معاون ساخت وتوسعه راه ها اشاره کرد: طول این بزرگراه در حوزه استان خراسان جنوبی 205 کیلومتر است که 84 کیلومتر آن در دست اجرا، 103 کیلومتر بهره برداری شده است و برای تکمیل محدوده در دست اجرای خراسان شمالی 600 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
معاون ساخت وتوسعه راه ها در ادامه این سفر دو روزه از بازدید محور بیرجند- قاین از سوی وزیر راه وشهرسازی خبر داد و گفت: بزرگراه بیرجند- قاین با هدف اتصال بندر چابهار در جنوب شرق به سرخس در شمال شرق احداث می شود.
وی طول این پروژه را 104 کیلومتر اعلام کرد و افزود: 53 کیلومتر آن در گذشته زیر عبور قرار گرفته است و 17 کیلومتر آن نیز روز گذشته به بهره برداری رسید.
کدخدازاده اجرای روسازی بتنی درزدار غیرمسلح در محور بیرجند- قاین را برای اولین در کشور مهم اعلام کرد و گفت: روسازی بتنی در دنیا سوابق بالایی دارد و آنچه برای ما در راستای اجرای این طرح اولویت دارد بالا رفتن طول عمر رویه و صرفه اقتصادی است و با توجه به اینکه امروز در کشور تولید سیمان مازاد است باید برای مصرف آن برنامهریزی شود بنابراین در بخش جادهسازی با اجرای این طرح میتوانیم از مازاد تولید سیمان استفاده کنیم. همچنین این نوع روسازی در کاهش آلودگیهای زیست محیطی نیز نقش اساسی دارد.
وی همچنین از بازدید راه آهن بیرجند- یونسی در این سفر گزارش داد و اظهار کرد: این خط ریلی 270 کیلومتر است که از شهر بیرجند تا ایستگاه یونسی واقع در راه آهن بافق- مشهد امتداد می یابد. در حال حاضر در دو قطعه به طول های 58 و32 کیلومتر در مرحله زیرسازی فعال است که قطعه اول 70 درصد و قطعه دوم 11 درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی دارد.
معاون ساخت وتوسعه راه ها یادآور شد: این مسیر بخشی از راه آهن زاهدان- بیرجند- مشهد به طول 900 کیلومتر است که بخش شمالی کریدور ریلی شرق کشور است. با تکمیل و بهره برداری از آن ارتباط ریلی بندر استراتژیک چابهار با مرزهای شرقی و شمال شرقی برقرار می شود.