به گزارش روابط عمومي شركت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، محمدرضا احمدي محور قزوين- الموت- تنكابن را موجب اتصال استان هاي غربي كشور به شمال شرق دانست و گفت: اين محور 164 كيلومتر و يكي از اولويت هاي اجرايي سال جهش توليد است. 62 كيلومتر ابتدايي آن اولويت اول تكميل و بهره برداري است و در حال حاضر حدود 83 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
وي تصريح كرد: حدفاصل قزوين تا الموت از پروژههاي مصوب سفرهاي مقام معظم رهبري به استان قزوين است و با توجه به صعبالعبور بودن منطقه در ايام زمستان، ساخت اين محور موجب افزايش ايمني و سهولت دسترسي به منطقه خواهد بود.
احمدي اين بخش از پروژه را قابل بهره برداري در بهار سال آينده اعلام و بيان داشت: تاكنون مبلغ 350 ميليارد تومان در اين پروژه هزينه شده است و به منظور اتمام اولويت اول نيز 265 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است.
وي با تاكيد بر اهميت اين محور ادامه داد: با توجه به اهميت محورهاي شمالي در شبكه راه هاي كشور و حجم بالاي ترافيك سبك و سنگين راه هاي ارتباطي و ترافيك در مسيرهاي منتهي به شمال كشور، اين مسير مي تواند به موازات ديگر محورهاي مواصلاتي به شمال كشور علاوه بر ويژگي هاي منحصر به فرد، موجب کاهش چشمگیر ترافیک محورهای موازی در استانهای تهران و البرز به سمت شمال کشور مي شود.
سرپرست اداره كل راه هاي منطقه شمال غرب كاهش طول مسير فعلي از 330 كيلومتر به 164 كيلومتر را يكي از مهمترين مزاياي اين پروژه برشمرد و افزود: كاهش زمان سفر از 6 ساعت به 3 ساعت، كاهش مصرف ساليانه سوخت، ساماندهي روستاهاي منطقه الموت، معادن موجود در الموت و توسعه گردشگري در منطقه رودبار الموت و توسعه همه جانبه منطقه از ديگر مزاياي بهره برداري از اين محور محسوب مي شود.
وي در خصوص ابنيه فني در اين محور توضيح داد و گفت: 39 دستگاه تونل به طول 22560 متر، 38 دستگاه پل و 4 دستگاه گالري عبور حيوانات بخشي از عمليات اجرايي در اين پروژه است. همچنين 9 ميليون و 500 هزار متر مكعب خاكبرداري، يك ميليون متر مكعب خاكريزي، 100 هزار متر مكعب بتنريزي و 200 هزار تن آسفالت بخشي از عمليات مورد نياز براي تكميل حدفاصل قزوين تا الموت است.