به گزارش روابط عمومي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، صبح امروز خيراله خادمي معاون وزير راه و شهرسازي به همراه علي نيكزاد نايب رييس مجلس شوراي اسلامي، صديف بدري نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي، اكبر بهنام جو استاندار اردبيل از راه آهن ميانه- اردبيل و محور اردبيل- سرچم بازديد كردند.
خادمي در بازديد از راه آهن ميانه- اردبيل از اتمام عمليات اجرايي پل آرپاچاي خبر داد و گفت: پل دره اي آرپاچاي به طول 264 متر داراي دو دهانه 35 متري و 3 دهانه 65 است كه بلندترين ارتفاع پايه پل هاي راه آهن در كشور را به خود اختصاص داده است. پايه هاي پل به صورت قالب لغزنده و عرشه آن با روش قالب شاريو اجرا شده است.
وي همچنين استفاده از سيستم دستگاه هاي قالب طره تمام ايراني را يكي از ويژگي هاي ساخت اين پل معرفي كرد و افزود: سيستم دستگاه هاي قالب طره در گذشته وارداتي بود و در واقع اولين سيستم طره تمام ايراني كه همه ادوات قالب در داخل كشور ساخته شده و سازه مذكور پس از ساخت به محل پروژه حمل و مونتاژ شده براي اولين بار در اين پروژه به كار رفته است. همچنين توليد سيستم قالب و كلايمينگ ستون ها نيز توسط توان و تخصص مهندسين ايراني صورت گرفته است.
معاون وزير راه و شهرسازي خطآهن ميانه- اردبيل را يكي از اولويتهاي سال جهش توليد در حوزه ريلي دانست و گفت: اين محور ريلي 175 كيلومتر طول دارد و با هدف اتصال استان اردبيل به شبكه ريلي، كاهش مصرف سوخت، حمل مواد اوليه مورد نياز كارخانه ذوب آهن اردبيل از بنادر جنوبي و بسترسازي براي توسعه نقاط محروم اردبيل احداث مي شود.
وي با اشاره به واقع شدن محور در مسير كوهستاني اين خط آهن را يكي از سختترين و در عين حال فنيترين پروژههاي ريلي در حال اجراي كشور اعلام كرد و گفت: در اين مسير ريلي 62 دستگاه تونل به طول 24 هزار متر، 29 دستگاه پل به طول 4300 متر و 143 دستگاه گالري به طول 7100 متر احداث مي شود.
خادمي پيشرفت فيزيكي زيرسازي راه آهن ميانه-اردبيل را حدود 88 درصد دانست و افزود: با افزايش نيروي انساني و ماشين آلات در پروژه طي يك سال گذشته پيشرفت فيزيكي از 65 درصد به 88 درصد در بخش زيرسازي رسيده است.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه ادامه داد: پيشرفت فيزيكي كل پروژه 70 درصد است كه در بخش روسازي حدود 17 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
خادمي اعتبار هزينه شده در اين پروژه را تا به امروز حدود هزار و 900 میلیارد تومان دانست و گفت: قيمت روز اين پروژه بيش از 3 هزار ميليون تومان است.
خادمي در اين سفر همچنين از ایستگاه اردبیل واقع در اين محور نیز بازدید کرد و گفت: اين محور داراي 8 ايستگاه است كه ايستگاه اردبيل و سبز درجه يك، ايستگاه هاي فيروز آباد، گنجگاه و مهماندوست درجه دو و ايستگاه هاي شهريار، مشكول و جعفرلو درجه سه سبقت و تلاقي است.
وي ادامه داد: عملیات اجرایی در ایستگاه اردبیل با پیشرفت فیزیکی 55 درصدی در حال انجام است و ساختمان اصلی ایستگاه نیز با پیشرفت فیزیکی 95 درصدی در حال تكميل است. پيشرفت كلي ايستگاه هاي مياني نيز 35درصد است.
محور اردبيل- سرچم؛ اصلي ترين كريدور ارتباطي استان به مركز كشور
معاون وزير راه و شهرسازي و هيات همراه در ادامه اين سفر از محور اردبيل- سرچم بازديد كرد و گفت: اين محور نزديك ترين مسير ارتباطي استان اردبيل به شبكه آزادراهي كشور و اصلیترین کریدور ارتباطی استان به مرکز کشور محسوب مي شود و به همين خاطر از ترافیک قابل توجهی برخوردار است.
وي اضافه كرد: اين محور 178 كيلومتر است كه 19 كيلومتر آن زير عبور قرار دارد و 25 كيلومتر نيز با پيشرفت فيزيكي 67 درصد در حال اجرا است كه پيش بيني مي شود با توجه به وضعيت جوي و برودت هوا در استان اردبيل از ابتداي سال آينده عمليات اجرايي در اين محدوده سرعت بيشتري بگيرد.
خادمي اين محور را موجب توسعه استان در تمام ابعاد صنعتي، گردشگردي، اقتصادي و فرهنگي عنوان كرد و اظهار داشت: ايجاد اشتغال در منطقه حين ساخت و بهره برداري، افزايش ايمني و فوايد زيست محيطي ناشي از كاهش مصرف سوخت و... از ديگز مزاياي بهره برداري از اين پروژه است.
وي يادآور شد: محور اردبيل- سرچم داراي 13 دستگاه تونل به طول 6 كيلومتر، 24 دستگاه پل و 11 دستگاه زيرگذر است.