به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی صبح امروز از آزادراه منجیل- رودبار و راه آهن رشت- کاسپین بازدید کرد و گفت: این دو پروژه بخش مهمی از کریدور آزادراهی و ریلی شمال- جنوب کشور به طول ۱۳۴۰ کیلومتر است که از انزلی تا بندر امامخمینی امتداد مییابد و آزادراه منجیل- رودبار حلقه مفقوده بخش آزادراهی و راه آهن رشت- انزلی- بندر کاسپین نیز علاوه بر نقش اساسی در تکمیل کریدور ریلی شمال- جنوب و ارتباط با کشورهای همسایه موجب به دو بندر بسیار مهم انزلی و کاسپین به شبکه سراسری ریلی کشور میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از آزادراه منجیل- رودبار این پروژه را موجب حذف گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین- رشت اعلام و بیان کرد: آزادراه قزوین- رشت ۱۳۸ کیلومتر طول دارد که ١٢٩ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده است و بخشهای باقیمانده این محور، حدفاصل منجیل تا رودبار به طول ۱۱.۳ کیلومتر یکی از مهمترین گلوگاههای ترافیکی در این آزادراه محسوب میشود. از این بخش۳.۲ کیلومتر آن در سال ۹۵ به بهرهبرداری رسیده و ۸.۲ کیلومتر آن در قالب دو قطعه اجرایی به طول ۳.۳ و ۴.۹ کیلومتر در حال اجرا است.
خادمی این بخش از آزادراه منجیل- رودبار را حلقه مفقوده آزادراه قزوین- رشت دانست و اظهار داشت: در حال حاضر قطعه اول 65 درصد و قطعه دوم 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
وی آزادراه قزوین- رشت را یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی شمال کشور دانست و گفت: به دلیل اتصال آزادراه به جاده فعلی، ظرفیت مسیر موجود با در نظر گرفتن ترافیک عبوری از آزادراه بسیار کم است و در نتیجه این گلوگاه مشکل ساز خواهد شد و روان شدن کامل ترافیک آزادراه تنها با احداث بخش دوم منجیل- رودبار میسر میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی حجم عملیات خاکی این پروژه را بیش از 2 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: 190 هزار متر مکعب بتن ریزی، 15 هزار متر مکعب اساس، 6 هزار متر مکعب زیراساس، بیش از 43 هزار تن آسفالت و بیش از 60 هزار تن سیمان از دیگر اقدامات صورت گرفته در این بخش از آزادراه است.
خادمی تامین منابع مالی و مصالح مورد نیاز پروژه را عمده مشکلات آزادراه دانست و اظهار داشت: بیش از 70 درصد حدفاصل منجیل تا رودبار پل و تونل است و با توجه به حجم مصالح مورد نیاز تامین مصالح یکی از دغدغه های اصلی است.
راه آهن رشت- کاسپین34 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این سفر از راه آهن رشت- کاسپین بازدید کرد و در خصوص این پروژه مهم ریلی گفت: راه آهن رشت-کاسپین با هدف احداث کریدور ریلی جدید به منظور صادرات و واردات کشور و ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین المللی احداث می شود.
وی راه آهن رشت- کاسپین را به عنوان بخشی از راه آهن قزوین- رشت- انزلی دانست و بیان داشت: راه آهن رشت- انزلی به طول 41 کیلومتر در دو قطعه در حال اجرا است و با توجه به مصوبه هیات وزیران و حفظ محیط زیست تالاب انزلی در حال حاضر اولویت اجرایی پروژه رشت- پیربازار- کاسپین به طول 35 کیلومتر در نظر گرفته شده است که یکی از پروژه های جهش تولید در حوزه راه آهن است.
خادمی پیشرفت فیزیکی کل این پروژه را 34 درصد اعلام کرد و افزود: این خط آهن در بخش زیرسازی 53 درصد و روسازی 9 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در حال حاضر عملیات ریلگذاری آن از سمت رشت آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه تامین مصالح مورد نیاز این پروژه را یکی از عمده مشکلات اجرایی طرح دانست و گفت: بیش از 1 میلیون و 500 هزار متر مکعب خاک مورد نیاز اجرای این خط آهن است که خوشبختانه با تصمیمات اخیر در سطح استان و قول مساعد سازمان برنامه و بودجه تا حدود زیادی مشکل تامین مصالح حل شده است.
خادمی اعتبار مورد نیاز اجرای این پروژه را 600 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در نيمه دوم سالجاری 315 میلیارد تومان از این اعتبار به صورت نقدی و اسناد خزانه اسلامی به پروژه تخصیص یافته است.
وی اظهار امیدواری کرد که محدوده رشت- کاسپین تا تیرماه سال آینده آماده بهره برداری شود.