به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی صبح امروز به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرد و در بازدید از پروژه های زیرساختی این استان گفت: این استان به عنوان کوتاهترین مسیر ارتباطی فلات مرکزی ایران با استانهای جنوب، غرب و جنوب غرب کشور مطرح است و با توجه به اهمیت این استان تا پایان سالجاری 30 کیلومتر راه و بزرگراه در این استان تکمیل و به بهره برداری می رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از راه آهن مبارکه- سفیددشت اظهار داشت: اتصال شهرکرد به عنوان یکی از مراکز استانهای کشور به شبکه حمل و نقل ریلی، بهبود و توسعه شبکه ترابری و حمل و نقل ایمن مسافری و باری، کاهش تصادفات و تلفات جادهای، کاهش مصرف سوخت و احداث بخشی از کریدور ریلی اصفهان- اهواز از مهمترین اهداف ساخت این مسیر ریلی است.
خادمی افزود: راهآهن مبارکه- شهرکرد به طول 92 کیلومتر شامل چهار قطعه است که قطعه نخست آن 32کیلومتر، قطعه دوم ۲۰ کیلومتر و قطعه سوم و چهارم 14کیلومتر طول دارد؛ هم اینک در قطعه نخست ۳۱ درصد، قطعه دوم ۹۵ درصد و قطعه سوم و چهارم ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به اینکه عملیات اجرایی این قطعات در زمانهای مختلف آغاز شده، پیشرفت قابل قبولی داشته اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشخصات فنی این خط آهن خاطرنشان کرد: با توجه به اختلاف ۳۷۰ متری ایستگاه مبداء نسبت به ایستگاه مقصد و عبور این خط آهن از مسیر کوهستانی و تپهماهوری، در این خط آهن، شیب مسیر ۱۵ در هزار در نظر گرفته شده است تا سرعت طرح را روی این شیب برای قطارهای مسافری از ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای قطارهای باری از ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شود.
وی تصریح کرد: این راهآهن به صورت یک خطه است و به دلیل شرایط کوهستانی مسیر، ۱۵ رشته تونل به طول پنج هزار و ۸۲۵ متر در آن احداث می شود.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در این سفر از محور شهرکرد- بروجن نیز بازدید کرد و گفت: این محور 27 کیلومتر است که حدفاصل پل فجر تا سفیددشت به طول 11 کیلومتر زیر عبور قرار دارد. عملیات رمپ پل فجر نیز در حال انجام است و کل محور 59 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
خادمی همچنین از محور بروجن- لردگان نیز بازدید کرد و در خصوص این پروژه اظهار داشت: این محور به عنوان قسمتی از کریدور ارتباطی مرکز کشور به مراکز تجاری و بندرگاهی جنوب کشور اهمیت فراوانی دارد و به دلیل قرارگرفتن در شبکه ترانزیتی بزرگراهی کشور از ترافیکی بالایی برخوردار است.
وی احداث این محور را موجب اتصال دو قطب مهم صنعتی کشور دانست و گفت: 130 کیلومتر از مسیر تاکنون چهارخطه شده و زیرعبور قرار دارد و 30 کیلومتر دیگر نیز با پیشرفت فیزیکی 75 درصد تا پایان سالجاری تکمیل و آماده بهره برداری است.