به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شرك ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، صبح امروز با حضور ويدئو كنفرانسي روساي جمهور كشور ايران و افغانستان، وزير راه و شهرسازي ايران، وزير حمل و نقل كشور افغانستان و ساير مقامات اين دو كشور راه آهن خواف- هرات به بهره برداري رسيد. اين خط آهن تعاملات اجتماعی، مبادلات اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان را متحول خواهد کرد و جايگاه ممتاز ايران در كريدورهاي بين المللي منطقه را نمايان مي كند.
خيراله خادمي راه آهن خواف- هرات را نويدبخش توسعه و رونق اقتصادي منطقه دانست و گفت: اين مسير ريلي موجب توسعه شرق كشور، تسهيل صادرات و واردات كالا و جا به جايي مسافر مي شود و اتصال به آبهاي آزاد و تجارت از طريق بندر چابهار را براي مردو كشور افغانستان به ارمغان مي آورد.
معاون وزير راه و شهرسازي توسعه همه جانبه شبكه راه آهن كشور و تلاش براي احداث شبكه هاي ريلي در مرزهاي مشترك با همسايگان را اولويت برشمرد و اظهار داشت: اقدامات دولت ايران براي احداث 5 خط ريلي مشترك با همسايگان در سال هاي گذشته نشانگر اين نكته مهم و حياتي است و احداث راه آهن خواف – هرات به عنوان ششمين خط آهن مرزي ايران با همسايگان منطقه، يكي از پروژه هاي مهم زيربنايي است كه نقش بسيار كليدي در توسعه ايران و افغانستان دارد.
وي ايجاد اين مسير ريلي ايمن، سبز و با صرفه اقتصادي را گام مهمي در توسعه ترانزيت كالا و مسافر برشمرد و افزود: به طور ميانگين سالانه 180 هزار كاميون از مرز دوغارون ايران و افغانستان تردد مي كنند و اين مسير ريلي مي تواند اين ميزان ترافيك را به نصف كاهش دهد و با افزايش شاخص هاي ايمني مبادلات اقتصادي را ميزان قابل توجهي افزايش دهد.
معاون وزير راه و شهرسازي بهره برداري از راه آهن خواف- هرات را موجب اشتغال زايي براي 1529 نفر در زمان ساخت و دوره بهره برداري ذكر كرد و افزود: كاهش آلاينده هاي زيست محيطي به ميزان 470 متر مكعب، كاهش مصرف سوخت به ميزان 25 ميليون ليتر و 645 ميليار ريال كاهش سوانح جاده اي از ديگر مزاياي بهره برداري از اين مسير ريلي است.
خادمي ادامه داد: با بهره برداري از اين مسير ريلي پيش بيني مي شود سالانه 3 ميليون تن بار و 300 هزار نفر مسافر از اين مسير جا به جا شوند.
توسعه ترانزيت بين المللي و رونق تجاري؛ دستاورد راه آهن خواف- هرات
وي بهبود و تقويت روابط ايران و افغانستان در سطوح بين المللي و منطقه اي را از ديگر مزايا برشمرد وگفت: راه آهن خواف- هرات با در نظر گرفتن موقعيت افغانستان و قرار گرفتن در ورودي آسيانه ميانه با افزايش ترانزيت بار و مسافر از طريق ايران به سوي كشورهاي آسيانه ميانه، دستاوردهاي فراواني براي ايران به همراه دارد.
معاون وزير راه و شهرسازي ساخت بخشي از اين مسير ريلي در داخل خاك كشور افغانستان به طول 62 كيلومتر از سوي ايران را اقدامي بزرگ خواند و افزود: 78 كيلومتر از اين مسير در داخل ايران و 62 كيلومتر تا ايستگاه روزنك در داخل كشور افغانستان اجرايي شده است.
خادمي تاكيد كرد: 85 كيلومتر ديگر در خاك كشور افغانستان باقي مي ماند تا اين مسير ريلي به شهر هرات متصل شود كه در حال حاضر مراحل طراحي آن به اتمام رسيده است و با تكميل شدن آن از سوي كشور افغانستان اين خط آهن ظرف مدت سه سال آينده به شهر و فرودگاه هرات متصل خواهد شد.
وي در خصوص طرح توسعه شبكه ريلي در افغانستان و امتداد آن به سمت شمال افغانستان و شهر مزار شريف خبر داد و افزود: اين طرح به منظور بهره مندي مناطق شمال شرق كشور افغانستان از مسير ريلي و در نهايت اتصال به شبكه ريلي كشورهاي ازبكستان و تاجيكستان امكان پذير است كه مي تواند حلقه مفقوده شبكه حمل و نقل ريلي در منطقه قلمداد شود.
معاون وزير راه و شهرسازي اعتبار هزينه شده در اين پروژه را 4 هزار و 304 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: 624 ميليارد ريال براي زيرسازي، 2 هزار 700 ميليارد ريال در بخش روسازي، علايم و ارتباطات و 980 ميليارد ريال به منظور احداث ساختمان ايستگاه در اين پروژه هزينه شده است كه ارزش روز آن معادل 18 هزار ميليارد ريال است.