به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شركت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، خيراله خادمي خبر داد: فردا با حضور ويدئو كنفرانسي روساي جمهور ايران و افغانستان و ساير مقامات دو كشور راه آهن خواف- هرات با هدف توسعه روابط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، توسعه صادرات و افزايش سهم ايران در شبكه ترانزيت بين المللي به بهره برداري مي رسد.
معاون وزير راه و شهرسازي راه آهن خواف- هرات را پيوند مجدد ملت ايران و افغانستان با تاريخ و فرهنگ مشترك دانست و گفت: اين خط آهن موجب گسترش مبادلات منطقه اي و بين المللي براي اين بخش از قاره آسيا مي شود و نقطه عطفي در توسعه روابط ايران و افغانستان و تكميل كننده اتصال ريلي چين، قرقيزستان، تاجيكستان، افغانستان و ايران است كه اهميت اين طرح را براي دو كشور ايران و افغانستان نمايان مي كند.
خادمي با اشاره به جايگاه ويژه ايران در جاده ابريشم اظهار داشت: موقعيت ايران در منطقه به گونه اي است كه حلقه اتصال ميان شرق و غرب دنيا محسوب مي شده است و امروز با تكميل كريدورهاي بين المللي موقعيت ايران دوباره در حال احيا شدن است.
وي افزود: اتصال به چين از طريق افغانستان و راه آهن خواف- هرات و توسعه و پيشرفت منطقه و كشور افغانستان، تكميل و توسعه شبكه ريلي كشورهاي اكو و افزايش ترانزيت كالا از كشورهاي آسياي ميانه به اقيانوس هند از ديگر مزاياي بهره برداري از اين شبكه ريلي است.
معاون وزير راه و شهرسازي توسعه شبكه ريلي كشور را يكي از اولويت هاي مهم در احداث زيرساخت هاي حمل و نقل ذكر كرد و افزود: در حال حاضر حدود 14 هزار كيلومتر راه آهن در حال بهره برداري، بيش از 3 هزار كيلومتر در حال اجرا و بيش از 6 هزار كيلومتر در دست مطالعه است.
وي ادامه داد: در دولت دوازدهم نيز 856 كيلومتر راه آهن در قالب 5 طرح ريلي به بهره برداري رسيد كه با تكميل راه آهن خواف- هرات به طول 140 كيلومتر، اين ميزان به 996 كيلومتر مي رسد.
گفتني است: راه آهن خواف- هرات به طول 225 كيلومتر شامل چهار قطعه است كه در ايران در قالب دو قطعه به طول 78 كيلومتر از خواف تا مرز شمتيغ در استان خراسان رضوي احداث شده است. قطعات 3 و 4 اين پروژه در كشور افغانستان قرار دارد كه قطعه 3 به طول 62 كيلومتر از شمتيغ تا ايستگاه روزنك و قطعه 4 از ايستگاه روزنك تا شهر هرات به طول 85 كيلومتر است. قطعه 3 اين پروژه از با سرمايه گذاري ايران و با دانش و تخصص مهندسان ايراني احداث شده است.