به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شركت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، عباس خطيبي احداث راه آهن خواف- هرات را يكي از گام هاي موثر در افزايش سهم ايران در توسعه صادرات به منطقه ذكر كرد و گفت: راه آهن خواف- هرات با اتصال به محور بافق- مشهد به استان هاي متعددي در كشور و مرزهاي تحت پوشش شبكه ريلي متصل خواهد شد.
وي افزود: تمركز صادرات و واردات در اين مسير بر شهرهاي مشهد، تهران و بندر عباس است. اتصال به خط ريلي افغانستان امكان ارتباط با كشورهاي حوزه قفقاز، حوزه درياي خزر و آب هاي آزاد جنوب را فراهم مي كند.
خطيبي جايگاه اين خط آهن در كريدورهاي ترانزيتي كشور را بررسي و اظهار داشت: اين خط آهن از طريق راه آهن در دست اجراي چابهار- زاهدان به كريدور ترانزيتي شمال- جنوب در شرق كشور متصل مي شود كه در حال حاضر نيز از طريق محور بافق- مشهد در همين راستا قرار دارد. اين محور همچنين حلقه مفقوده كريدور ريلي شرق به غرب كشور است كه امكان دسترسي افغانستان به تركيه و اروپا را فراهم مي كند.
خطيبي تحول شبكه حمل و نقل بين المللي در ايران را طرح بزرگي براي توسعه پايدار در منطقه ذكر كرد و گفت: كشورهاي آسيانه ميانه، افغانستان و پاكستان نيز بايد براي تحول شبكه حمل و نقل بين المللي در منطقه اين طرح را پياده كنند. اتصال شبكه راه آهن چين از طريق قرقيزستان، تاجيكستان، ازبكستان و افغانستان به ايران بخشي از برنامه اين كشورها براي تحول شبكه حمل و نقل منطقه است.
وي يادآور شد: اتصال اين كشورها به يكديگر در شبكه حمل و نقل ريلي علاوه بر تسهيل صادرات و واردات كشور و كاهش هزينه هاي تمام شده براي صاحبان بار و مردم موجب افزايش روابط و همگرايي، مناسبات فرهنگي، اجتماعي و سياسي بين كشورها خواهد شد.
نام الزامی می باشد
ایمیل الزامی می باشد آدرس ایمیل نامعتبر می باشد
درج نظر الزامی می باشد
من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز
....