به گزارش روابط عمومی و امور بین اللمل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، حسین بهجو ايستگاه ها را مهمترين عنصر عملكردي شبكه حمل و نقل ريلي برشمرد و گفت: به طور كلي ايستگاه هاي راه آهن درگاه ارتباطي سيستم حمل و نقل ريلي با مردم، شهر، صنعت و كشاورزي است و توجه به معماري آن به عنوان بخش مهمي از شهر و سيستم حمل و نقل بسيار با اهميت است.
مدیرکل ساخت ساختمان های راه آهن، بنادر و فرودگاه ها با تاکید بر اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و افغانستان گفت: اشتراكات دو ملت در تاريخ، زبان و خط، دين، فرهنگ، مشاهير و... ايجاب مي كند معماري اين محل فراتر از ايستگاه هاي متداول، يك معماري انسان محور بر پايه فرهنگ و هنر منطقه باشد.
وي ايستگاه راه آهن شمتيغ را دروازه ميان دو كشور دانست وگفت: ایستگاه راه آهن شمتیغ از تلفیق معماری ایرانی_ اسلامی در سبک خراسانی با معماری مدرن و عملکرد ایستگاهی شکل گرفته است و به جای حجمی عظیم با نمای شیشه ای از احجام مکعبی و متقارن به همراه ستون ها و خطوط عمودی تشکیل شده است. ترکیب بندی معماری این ایستگاه حس آبادی را برای مسافری که از دل کویر آمده است القا کند.
وي در خصوص سبك خراساني توضيح داد و گفت: سبك معماري خراساني در قرون اوليه ايران با اصول مقياس انساني، خودکفایی، پرهيز از بيهودگي و تزيينات اضافه، سادگي در احجام شكل گرفت و بعدتر با توجه بيشتر به جزييات و ظرايف سبك متفاوتي در سراسر منطقه شد.
بهجو ادامه داد: ایستگاه راه آهن شمتیغ یک ایستگاه باری- مسافری مرزی است که در واقع به صورت یک پایانه مرزی عمل میکند و تنها ایستگاه اين مسیر ریلی است که بار یا مسافری از این ایستگاه پیاده یا سوار نمیشود. در واقع افراد و یا باری که در قطار قرار دارند خدمات و عملیات مربوط به گذرنامه و گمرک آنها در این ایستگاه انجام میشود.
مدیرکل ساخت ساختمان های راه آهن، بنادر و فرودگاه ها يكي ديگر از ويژگي هاي بارز ساخت ايستگاه هاي اين مسير را تامين تجهيزات مورد نياز از كارخانجات داخلي ذكر كرد و گفت: ساخت ايستگاه هاي مسير نيز با استفاده از توليدات داخلي، گام مهمي در خودكفايي و صرفه جويي در هزينه هاي اجرايي است.
بهجو در خصوص ايستگاه هاي مسير اظهارد اشت: اين مسير ريلي از ايستگاه خواف آغاز و پس از عبور از ايستگاه سنگان، ميتوك، خوشابه به ايستگاه مرزي شمتيغ مي رسد و در ادامه مسير با عبور از ايستگاه غوريان به ايستگاه روزنك مي رسد. ايستگاه خواف با مساحت 2 هزار متر مربع و سنگان با مساحت 300 متر مربع با توجه به قرار گرفتن در مسير ريلي بافق- مشهد در حال حاضر مورد بهره برداري قرار دارد.
وي افزود: در ایستگاه ریلی شمتیغ حدود ۱۲ هزار متر مربع ساختمان طراحی و پيش بيني شده است و تمامي مسايل مرتبط با تامين رفاه و آسايش مسافران، مقاومت در برابر زلزله، صرفه جويي در مصرف انرژي و... رعايت شده است تا اين ايستگاه عاملي براي دوستي با طبيعت و اقليم منطقه نيز محسوب شود.
مديركل ساخت ساختمان هاي راه آهن، بنادر و فرودگاه ها با اشاره به 37 ايستگاه در دست اجرا در خطوط راه آهن كشور گفت: اين ايستگاه ها در 10 محور و در مساحتي بالغ بر 280 هزار متر مربع زيربنا در حال ساخت است كه در آن حدود 9 ميليون و 560 هزار متر مربع محوطه سازي صورت مي گيرد.