به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی صبح امروز در نشست خبری پیرامون پروژه های زیرساختی حمل و نقل آماده افتتاح تا پایان دولت گفت: آزادراه شرق اصفهان به عنوان یکی از پروژه های سال جهش تولید در بخش آزادراهی کشور به ارزش روز دو هزار میلیارد تومان روز پنحشنبه با دستور رییس جمهور افتتاح می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی آزادراه شرق اصفهان را یکی از بخش های مهم کریدور شمال- حنوب کشور دانست و گفت: آزادراه شرق اصفهان یکی از شریان های ارتباطی مهم استان های جنوبی به مرکز و شمال کشور محسوب می شود.
خادمی ادامه داد: آزادراه شرق اصفهان، حلقه اتصال بین آزادراه مرکزی ما در شمال و جنوب اصفهان است. ما از تهران تا اصفهان میسر آزادراهی داریم، از اصفهان تا شیراز هم مسیر آزادراهی داریم و این حلقه تکمیل کننده این کریدور آزادراهی است.
خادمی اضافه کرد: آزادراه شرق اصفهان ترافیک سنگین استان های بوشهر، شیراز و بندرعباس که تا پیش از این وارد اصفهان میشد را به بیرون هدایت میکند. این مسیر موجب کاهش 35 کیلومتری مسیر موجود خواهد شد و 80 دقیقه طول مسیر را کاهش میدهد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص اعتبار هزینه شده در این پژوه گفت: در کل 1300 میلیارد تومان با احتساب سرمایه گذاری قبلی در این پروژه آزادراهی هزینه شده است اما ارزش روز پروژه بیش از 2 هزار میلیارد تومان است.
وی در خصوص پروژه های زیرساختی در بخش آزادراهی اظهار داشت: در حال حاضر1345 کیلومتر آزادراه در قالب 21 پروژه در حال ساخت است که 9 پروژه آزادراهی به طول 651 کیلومتر با اعتبار8413 میلیارد تومان به عنوان اولویت اجرا تعیین شده است که طی امسال و سال آینده تکمیل و آماده بهره برداری خواهد بود.
بزودی؛ بهره برداری از راه آهن خواف- هرات
خادمی طول شبکه ریلی در دست ساخت کشور را 3400 کیلومتر اعلام و بیان کرد: در حاضر 8 پروژه ریلی به طول 1560 کیلومتر به عنوان پروژه های جهش تولید در اولویت اجرا قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از بهره برداری راه آهن خواف- هرات در آذر ماه خبر داد و گفت: راهآهن خواف- هرات فقط اتصال ریلی به کشور افغانستان نیست. این مسیر ریلی بخشی از کریدور غربی- شرقی است که میتواند در ادامه به اروپا و حوزه قفقاز متصل شود.
خادمی افزود: راهآهن خواف- هرات 220 کیلومتر است که در قالب 4 قطعه به اجرا میرسد که ساخت 3 قطعه آن برعهده ایران بود و یکی از این قطعات که در داخل خاک افغانستان به طول 62 کیلومتر است را هم ایران میسازد. قطعه دیگر به طول 80 کیلومتر هم در تعهد کشور افغانستان است.
وی یادآور شد: طبق برآوردها، میزان جابهجایی بار از طریق راه آهن خواف- هرات در طول یک سال به 6 میلیون تن میرسد و کشور افغانستان پروژه اتصال مسیر ریلی هرات به مزار شریف را در دستور کار دارد و با تکمیل این مسیر ریلی ما به یک کریدور شرقی- غربی به طول 1500 کیلومتر در دو کشور ایران و افغانستان میرسیم که ما را از طریق ریلی به ترکمنستان، قرقیزستان و چین متصل میکند.
خادمی همچنین گفت: ایران حدود 2500 میلیارد تومان به ارزش روز برای ساخت خطآهن خواف-هرات هزینه کرده است. برای قطعه 3 که در خاک افغانستان قرار دارد نیز 1100 میلیارد تومان به ارزش روز هزینه شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه راهآهن یزد- اقلید، بستان آباد- تبریز، زاهدان- چابهار، رشت- کاسپین، همدان- سنندج، مبارکه – شهرکرد و میانه- اردبیل را دیگر اولویت های ساخت شبکه ریلی کشور دانست.
خادمی در پایان گفت: در حال حاضر ارزش پروژه های در دست ساخت در سه حوزه ریلی، بزرگراهی و آزادراهی جمعا معادل 24 هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود که در بخش ریلی و بزرگراهی مشارکت دولت صد درصد و در بخش آزادراهی مشارکت دولت و بخش خصوصی است.