به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، خيراله خادمي ضمن اعلام اين خبر افزود: امروز وزير راه و شهرسازي در جريان سفري دو روزه به استان سيستان و بلوچستان در مراسم آغاز عمليات ريل گذاري خط ريلي چابهار-زاهدان حاضر شد.
وي اين خط ريلي را يكي از راه هاي استراتژيك و پراهميت در توسعه ارتباطات بين المللي دانست و گفت: راه آهن چابهار-زاهدان به طول 628 كيلومتر سبب توسعه سواحل مكران و اتصال كشورهاي آسياي ميانه، افغانستان و پاكستان و همسايه هاي شمالي ايران به آب هاي آزاد اقيانوسي خواهد شد و در توسعه كريدورهاي بين المللي عبوري از ايران نقش چشمگيري خواهد داشت.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه اضافه كرد: تاكنون در اين خط ريلي 2 هزار و 220 میلیارد تومان هزينه شده و با پيشرفت فيزيكي47 درصدي در حال ساخت است و تمام تلاش ما بر اين است تا اين ابرپروژه ريلي را در سال 1400 به افتتاح برسانيم.
خادمي در تشريح قطعات اجرايي اين پروژه گفت: اين راه آهن در دو بخش جنوبي به طول 312 كيلومتر و بخش شمالي به طول 316 كيلومتر در حال اجراست. بخش جنوبي اين مسير از شهرهاي چابهار و نيكشهر عبور كرده و به ايرانشهر ختم مي شود كه شامل 4 قطعه اجرايي است. بخش شمالي اين خط ريلي نيز از انتهاي قطعه 4 آغاز و با عبور از شهر خاش به ايستگاه جيگولي در محور راه آهن كرمان-زاهدان ختم مي شود كه اين بخش نيز در 4 قطعه اجرايي در دست احداث است.
معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: در تيرماه سال جاري شاهد آغاز عمليات ريل گذاري از سمت زاهدان بوديم كه با توجه به سرعت اجراي پروژه و در جهت تسريع در عمليات اجرايي اين ابرپروژه ريلي امروز عمليات ريل گذاري از سمت چابهار نيز آغاز شد.
استفاده از 92 هزار تن ريل ملي
خادمي ادامه داد: در اين پروژه نيز همچون ساير پروژه هاي ريلي در دست اجرا از ريل ملي استفاده مي شود و در مجموع به 92 هزار تن ريل UIC60 نياز خواهيم داشت.
وي سرعت طراحي اين خط ريلي را براي قطارهاي مسافري 160 كيلومتر در ساعت و براي قطارهاي باري 120 كيلومتر در ساعت عنوان كرد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه با اشاره به مزاياي فراوان پروژه ريلي راه آهن چابهار-زاهدان اظهار داشت: بر اساس محاسبات صورت گرفته جابجايي تعداد 927 هزار نفر مسافر و 2/8 ميليون تن بار در سال اول بهره برداري و جابجايي 2/04 ميليون نفر مسافر و 7/7 ميليون تن بار در سال بيستم بهره برداري پيش بيني شده است.
خادمي مشخصات فني و حجم عمليات اجرايي اين پروژه را بسيار عظيم دانست و گفت: 44 ميليون متر مكعب خاكبرداري، بيش از 26 ميليون مترمكعب خاكريزي، 32 دستگاه ايستگاه، 155 دستگاه پل خاص و 37 دستگاه تونل نشان از عظمت اين پروژه ريلي دارد.