به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شركت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، جلال بهرامي ضمن اعلام اين خبر گفت: معاون رييس جمهور درخرداد ماه سالجاري از اين پروژه بازديد كرد و با تاكيد بر اهمیت این آزادراه در توسعه کشور و رفع گلوگاههای ترافیکی استانهای تهران و البرزآمادگی کامل در تامین سهم مشارکت دولت را در اتمام پروژه اعلام كرد.
وي اظهار داشت: طبق توافق قبلي و با مساعدت سازمان برنامه و بودجه كشور در پرداخت كل سهم مشاركت دولت در آزادراه جنوبي تهران اين پروژه تا پايان سالجاري زير عبور ترافيك قرار مي گيرد.
وی برآورد هزینه تمام شده در اين پروژه را 3 هزار 600 میلیارد تومان اعلام كرد و افزود: تاكنون 2 هزار و 500 ميليارد ريال براي اين پروژه هزينه شده است و با توجه به تامين كل اعتبار سهم دولت لازم است سرمايه گذار نسبت به تامين سهم خود به مبلغ 1100 ميليارد تومان اقدام كند.
بهرامي پيشرفت فيزيكي آزادراه را 85 درصد اعلام كرد و گفت: هم اكنون 94 درصد پيشرفت فيزيكي در بخش روسازي پروژه صورت گرفته و 142كيلومتر از مسير نيز آسفالت شده است.
وي آزادراه جنوبي تهران را يكي از مهمترين كريدورهاي ترانزيتي كشور دانست و افزود: اين آزادراه نقش حياتي در ساماندهي ترافيك استان هاي تهران و البرز دارد و نقطه اتصال تمامي بزرگراه ها و راه هاي منشعب از پايتخت و استان البرز است.
معاون ساخت وتوسعه آزادراه بيان داشت: اين آزادراه 158 كيلومتري در چهار قطعه طراحي شده است. قطعه يك به طول 40 كيلومتر و قطعه دو به طول 50 كيلومتر در حال حاضر در مرحله تكميل ابنيه فني و عمليات روسازي قرار دارند. قطعه سوم به طول 30 كيلومتر نيز در حال تكميل عمليات روسازي و قطعه چهار اين آزادراه به طول 38 كيلومتر تكميل شده و در مرحله نصب تابلو و علايم قرار دارد.
وي كاهش 20 كيلومتري طول مسير را از مزاياي بهره برداري از اين آزادراه برشمرد و افزود: كاهش 90 دقيقه اي زمان سفر براي وسايل نقليه سبك و 110 دقيقه اي وسايل نقليه سنگين از ديگر فوايد بهره برداري از اين آزادراه است.
بهرامي يادآور شد: اين آزادراه گلوگاه ترافيكي كريدور شرق به غرب است و نقش اساسي در تسهیل ترافیک عبوری از استانهای شمال غربی و غرب کشور که از تهران عبور و به سمت جنوب، جنوب شرق و شمال شرق سفر میکنند، خواهد شد.