به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، غلامرضا خرمي ضمن اعلام اين خبر گفت: اين كريدور به طور كل 1480 كيلومتر است كه از اين ميزان 900 كيلومتر آن ابلاغ شده است. 459 كيلومتر از كريدور بزرگراهي غرب زيرعبور قرار دارد، 320 كيلومتر در دست اجرا و 121 كيلومتر نيز در دست مطالعه و مناقصه است.
وي گستردگي اين كريدور را در استان هاي كردستان، آذربايجان غربي، لرستان و كرمانشاه و خوزستان ذكر كرد و افزود: 310 كيلومتر از اين كريدور در استان آذربايجان غربي قرار دارد كه تاكنون 190 كيلومتر آن به بهره برداري رسيده است. 325 كيلومتر در استان كردستان كه 147 كيلومتر آن تكميل شده است. استان كرمانشاه نيز 103 كيلومتر از اين كريدور را به خود اختصاص داده است كه در حال حاضر 66 كيلومتر آن زير عبور قرار دارد.
وي ادامه داد: 114 كيلومتر از اين كريدور در استان لرستان واقع شده است كه در حال حاضر 44 كيلومتر آن زيرعبور قرار دارد. 48 كيلومتر نيز در استان خوزستان واقع شده است كه 12 كيلومتر آن تكميل و به بهره برداري رسيده است.
مجری احداث کریدور بزرگراهی غرب کشور پروژه هاي موجود در اين كريدور را بر اساس قانون بودجه سال 1398 توضيح داد و گفت: محور مياندوآب- كرمانشاه به طول 450 كيلومتر، اروميه- مياندوآب و سلمان- خوي- ايواغلي به طول 250 كيلومتر، بيستون- هريس 72 كيلومتر، نورآباد- خرم آباد 80 كيلومتر، كمربندي غرب انديمشك 11 كيلومتر و كمربندي غرب و جنوب اهواز به طول 37 كيلومتر پروژه هايي هستند كه در كريدور واقع شده اند.
خرمي از تكميل 110 كيلومتر از اين طرح تا پايان سال مالي به ارزش 500 ميليارد تومان خبر داد و اظهار داشت: ٦٠ كيلومتر از مسير پايان سال به بهره برداري مي رسد و ٥٠ كيلومتر ديگر نيز با توجه به قرار گرفتن در مناطق كوهستاني و بسيار سرد كه روند عمليات اجرايي را با كندي مواجه مي كند در بهار سال آينده زير عبور قرار مي گيرد.
وي اعلام داشت: 20 كيلومتر در استان كردستان، 40 كيلومتردر استان آذربايجان غربي، 30 كيلومتر در استان لرستان و 20 كيلومتر در استان كرمانشاه بخش هايي از كريدور بزرگراهي غرب كشور هستند كه طبق برنامه ريزي صورت گرفته به بهره برداري خواهد رسيد.
مجری احداث کریدور بزرگراهی غرب کشور مشكلات ارزيابي زمين ها و توپوگرافي ويژه منطقه را از عمده ترين مشكلات اين پروژه دانست و بيان كرد: ارزيابي بخش هايهاي وسيعي از پروژه با توجه به عبور از زمين هاي حاصلخيز كشاورزي و ... نياز به اعتبار فراواني دارد كه روند اجرا را با مشكل مواجه كرده است.
وي پيشرفت فيزيكي كل كريدور را 70 درصد اعلام كرد و گفـت: به منظور ساخت اين كريدور تا كنون 7 هزار و 467 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است و به منظور اتمام كل مسير 39 هزار ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است.
گفتني است: تکمیل شدن این کریدور نقش مهمی در اتصال جنوب به شمال کشور دارد و از آنجا که خطه زاگرس در غرب کشور یکی از مهمترین مناطق کهن و با تمدن غنی ایران است، علاوه بر توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه صنعت گردشگری را نیز به همراه دارد. ضمن اينكه این محور موجب سهولت جابهجایی بین استانهای شمال غرب با جنوب غرب خواهد بود و تسهیل در ترانزیت کالا و مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به سمت آبهای آزاد از طریق ایران از دیگر مزایای بهرهبرداری از آن محسوب میشود.