به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شركت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور، خيراله خادمي صبح امروز در سفر به آذربايجان شرقي و غربي از روند اجراي زيرساخت هاي حمل و نقل اين دو استان بازديد كرد.
معاون وزير راه و شهرسازي از راه آهن بستان آباد- تبريز بازديد كرد و با اشاره به اهميت اين خط آهن در كريدور ريلي شرق به غرب گفت: راه آهن ميانه- تبريز به طول 203 كيلومتر است كه حدفاصل ميانه تا بستان آباد در سال گذشته به بهره برداري رسيده است.
وي طول مسير ريلي بستان آباد- تبريز را 44 كيلومتر اعلام كرد و افزود: در حال حاضر پيشرفت فيزيكي كل اين محدوده 65 درصد است و تمام تلاش ما اين است تا راه آهن بستان آباد- تبريز تا پايان سالجاري تكميل و آماده بهره برداري شود.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه روند اجراي اين مسير ريلي را مثبت ارزيابي كرد و گفت: زيرسازي كل تونل و گالري ها براي اجراي روسازي تكميل شده و حدود 70 درصد نصب سازه عرشه به اتمام رسيده است.
خادمي با اشاره به پيشرفت فيزيكي 86 درصدي در بخش زيرسازي يادآور شد: درحال حاضر كل ريل مورد نياز از كارخانه ذوب آهن اصفهان خريداري شده و عمليات ريلگذاري 15 كيلومتر از مسير نيز انجام شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به 2 هزار و 80 متر پل در اين مسير اظهار داشت: پل باسمنج با 20 دهانه 50 متري به طول هزار متر يكي از بزرگترين پل هاي اين محور است كه ارتفاع پايه آن از كف زمين 40 متر است و تاكنون عمليات اجرايي در 5 دهانه به روش پيش راني تكميل شده است.
وي همچنين از پل سعيد آباد وگرمدره نيز بازديد كرد و در اين خصوص گفت: پل سعيد آباد داراي 5 دهانه 50 متري است كه ارتفاع پايه آن 30 متر است و در حال حاضر نصب تيرها انجام شده است. پل گرمدره نيز به طول 250 متر داراي 5 دهانه 50 متري است كه تاكنون 4 دهانه آن نصب شده است.
خادمي در ادامه سفر به ايستگاه خاوران رفت ودر ارتباط با اين ايستگاه اعلام كرد: در حال حاضر عمليات اجرايي اسكلت ساختمان اصلي ايستگاه خاوران 80 درصد تكميل شده است.
وی طراحی نمای ایستگاه را الهام گرفته از دار قالی دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از 400 شاعر، عارف و رجال نامی ایران از 800 سال پیش تاکنون در مقبره الشعرای شهر تبریز به خاک سپرده شدهاند، ورودی ایستگاه نیز با ایده کتاب و دیوان شعر از جنس سنگ بنا خواهد شد.
پيشرفت فيزيكي 77 درصدي محور ميانه- مياندوآب
معاون وزير راه و شهرسازي در اين سفر همچنين از راه اصلي ميانه- مياندوآب بازديد كرد و گفت: اين محور 181 كيلومتر است كه از بزرگراه مياندوآب- تبريز شروع مي شود و به آزادراه زنجان- تبريز متصل مي شود و پس از مسافتي به محور ترانزيتي ميانه- تبريز متصل مي شود.
وي ادامه داد: با احداث كمربندي شمال غربي مياندوآب اين محور به شمال استان آذربايجان غربي و اروميه متصل و از طريق جاده اروميه- سرو به مرز ايران و تركيه متصل مي شود.
خادمي كاهش ترافيك سنگين محور زنجان- تبريز و هشترود- مراغه- بناب و كوتاه تر شدن مسير نسبت به محورهاي مذكور ترانزيتي را از مزاياي اين راه برشمرد.
معاون وزير راه وشهرسازي در ارتباط با وضعيت اجرايي اين محور بيان داشت: در حال حاضر قطعات يك و پنج به طول 75 كيلومتر تكميل و زير عبور قرار دارد و قطعات دو، سه و چهار نيز با پيشرفت فيزيكي 77 درصد در حال اجرا است. هفت كيلومتر از مسير تا پايان سال به بهره برداري مي رسد.
وي اعتبار هزينه شده در اين محور را تا امروز 950 ميليارد ريال دانست و گفت: هزينه احداث اين محور به نرخ روز بالغ بر 9 هزار و 400 ميليارد ريال برآورد مي شود.
خادمي در پايان از كنارگذر شمال غربي مياندوآب بازديد كرد و اظهار داشت: اين مسير به طول23 کیلومتر در چهار باند رفت و برگشت از ابتدای محور میاندوآب – مهاباد پس از رودخانه سیمینه رود آغاز و تا 11 کیلومتری محور میاندوآب – تبریز تقاطع سرچم ادامه دارد.
معاون وزير راه و شهرسازي پيشرفت فيزيكي اين كنارگذر را 66 درصد اعلام كرد.