به گزارش روابط عمومي و امور بينالملل شركت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، خيراله خادمي صبح امروز در سفر به استان اردبيل به همراه نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي از پروژه هاي راهسازي اين استان بازديد كرد.
وي در بازديد از خطآهن ميانه- اردبيل اين پروژه را يكي از اولويتهاي سال جهش توليد در حوزه ريلي معرفي كرد و گفت: با توجه به اهميت، اين پروژه طي يك ماه گذشته 200 متر حفاري تونل و 400 متر لاينينگ صورت گرفته است كه پيشرفتي معادل 1 درصد طي يك ماه گذشته براي پروژه محسوب مي شود.
خادمي افزود: 20 هزار متر مكعب بتن ريزي، 100 هزار متر مكعب خاكريزي طي يك ماه گذشته از ديگر اقدامات قابل توجهي محسوب مي شود كه در پروژه صورت گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از تامین حدود 1100 تن ریل از کارخانه ذوب آهن اصفهان برای این پروژه خبر داد و تاکید کرد: در ابتدای هفته جاری جلسه ای با مدیران ارشد ذوب آهن اصفهان برای جلوگیری از وقفه در تامین ریل برگزار شد و در این خصوص جای نگرانی وجود ندارد.
وي از انجام عمليات ريلگذاري در 9 كيلومتر از مسير گفت و افزود: طبق برنامهريزي صورت گرفته تا پايان سالجاري 100 كيلومتر از مسير آماده ريلگذاري خواهد بود.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه اعلام كرد: در حال حاضر 60 كيلومتر از مسير آماده ريلگذاري است و عمليات زيرسازي محور نيز با پيشرفت فيزيكي 86 درصدي در حال انجام است.
خادمی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص پروژه و لزوم تامین ماشین آلات خاص اجرای روسازی راه آهن 6 دستگاه واگن حمل بالاست، کشنده مورد نیاز ریلی -جاده ای جرثقیل دروازه ای به کار گرفته شده است که پیشرفت پروژه را به بیش از 3 برابر خواهد رساند
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن اين مسير ريلي در منطقه كوهستاني و توپوگرافي محل پروژه اين محور يكي از سختترين و در عين حال فنيترين پروژههاي ريلي در حال اجراي كشور محسوب ميشود كه حجم خاكبرداري و خاكريزي آن حدود36 ميليون متر مكعب است.
وي از اجراي 500 هزار متر مكعب خاكبرداري در مسير از ابتداي سالجاري خبر داد و افزود: 246 هزار متر مكعب خاكريزي، 40 هزار متر مكعب بتن ريزي، 2 هزار متر آرماتوربندي، 272 متر حفاري و 562 متر لاينينگ از ديگر اقدامات صورت گرفته در راه آهن ميانه- اردبيل از ابتداي سالجاري تاكنون است.
وي افزود: تاکنون هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده است كه به قيمت روز حدود 3 هزار ميليون تومان است و هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز میزان اعتبار مورد نیاز برای اتمام این خط آهن است.
خادمي با اشاره به اشتياق مردم استان در تكميل هرچه سريع تر پروژه يادآور شد: اردبيل يكي از استان هاي بزرگ تولیدی کشور به شمار میرود و بهره برداري از راه آهن سهم بزرگي در توسعه اقتصادي اردبيل و استان هاي همجوار خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از ایستگاه اردبیل نیز بازدید کرد و گفت: عملیات اجرایی در ایستگاه اردبیل با پیشرفت فیزیکی 53 درصدی در حال انجام است و ساختمان اصلی ایستگاه نیز با پیشرفت فیزیکی 92 درصدی در حال اجرا است.
15 كيلومتر از محور اردبيل- سرچم تا پايان سال آماده بهره برداري است
معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه اين سفر از نزديك ترين كريدور ارتباطي استان اردبيل به شبكه آزادراهي كشور بازديد كرد و گفت: محور اردبيل- سرچم يكي از محور هاي مهم ارتباطي اين استان و تنها پروژه جهش توليد در بخش راه و بزرگراه استان اردبيل محسوب مي شود.
خادمي ادامه داد: اين محور اصلیترین کریدور ارتباطی استان به مرکز کشور محسوب شده و به هميت خاطر از ترافیک قابل توجهی برخوردار است.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه در تشريح برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي تكميل اين پروژه خبر داد و گفت: برنامهريزي شده است تا پايان سالجاري 15 كيلوكتر از محور آماده بهره برداري شود
وی طول این محور را 174 کیلومتر اعلام کرد و گفت: تاکنون 19 کیلومتر از این محور زیر عبور قرار گرفته است و عمليات اجرايي در قطعات يك و دو با پيشرفت فيزيكي 75 درصد و قطعات 3 و 4 به ترتيب با 5 درصد و 4 درصد پيشرفت فيزيكي در حال اجر است.