به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شركت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، خيراله خادمي از آغاز عمليات ريل گذاري راه آهن چابهار- زاهدان به عنوان بخش مهمي از كريدور ريلي شرق كشور با حضور وزير راه وشهرسازي خبر داد.
معاون وزير راه وشهرسازي اتصال چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي كشور به شبكه ريلي را مهم ارزيابي كرد و گفت: اين اقدام تحولي در توسعه شبكه ريلي كشور است كه موجب بهره وري بيشتر شبكه ريلي داخلي و گسترش ترانزيت بين المللي خواهد بود.
معاون وزير راه و شهرسازي از تامين ريل مورد نياز پروژه از كارخانه ذوب آهن اصفهان خبر داد و تاكيد كرد: به منظور ساخت اين مسير ريلي 92 هزار تن ريل UIC60 ، 1.27 ميليون قطعه تراورس، 1.67 ميليون متر مكعب بالاست ريزي و 400 عدد سوزن به كار مي رود.
خادمي يادآور شد: استفاده از ريل ملي در اين پروژه در راستاي حمايت از توليدات داخلي و اشتغال زايي صورت گرفته است و برنامه ريزي شده است تمام ريل مورد نياز پروژه از داخل كشور تامين شود.
وي طول مسير ريلي چابهار- زاهدان را 628 كيلومتر اعلام كرد و افزود: به منظور ساخت اين مسير ريلي با احتساب خطوط اصلي، فرعي و ايستگاهي 740 كيلومتر ريلگذاري صورت مي گيرد كه هم اكنون 100 كيلومتر از مسير آماده شروع عمليات است.
خادمي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري و رييس جمهور بر تكميل هرچه سريع تر اين خط آهن اظهار داشت: در حال حاضر روند اجرايي پروژه در كل قطعات با پيشرفت خوبي در حال انجام است. بيش از 140 جبهه كاري در طول پروژه با 3200 نفر نيروي انساني و بيش از هزار دستگاه ماشين آلات نيز در پروژه فعال است.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه ساخت راه آهن چابهار- زاهدان را از نظر صعوبت اجرا و احجام عمليات اجرايي يكي از پروژه هاي مثال زدني در حوزه راهسازي دانست و بيان كرد: در اين مسير ريلي حدود 30 كيلومتر پل و تونل احداث مي شود. 70 ميليون مترمكعب عمليات خاكي و 2 ميليون متر مكعب بتن ريزي نيز بخشي از اقدامات در اين پروژه است.
وي اعتبار هزينه شده در اين پروژه تا به امروز را 1700 ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: اين ميزان اعتبار به ارزش روز معادل 4 هزار ميليارد تومان است و به منظور تكميل بخش هاي باقيمانده مسير نيز به 4 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است.