به گزارش روابط عمومي و امور بينالملل شركت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، صبح امروز با حضور وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت ساخت وتوسعه عمليات اجرايي قطعه چهارم محور خرمآباد- پلدختر به طول 12 كيلومتر از روستاي موراني تا شهر پلدختر آغاز شد.
خيراله خادمي راه اصلي خرمآباد- پلدختر را بخشي از كريدور شمال- جنوب و حلقه ارتباطي استان خوزستان، جنوب استان ايلام و شهر تاريخي پلدختر به مركز و استانهاي شمالي كشور دانست و بيان كرد: اين محور 95 كيلومتر طول دارد و از سه راهي خرمآباد- پلدختر آغاز شده و پس از عبور از شهر معمولان و روستاهاي پرجمعيتي همچون ويسان، چم ديوان، افرينه، جلگه خلج، بابازيد و ... به شهر پلدختر منتهي ميشود.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه وجود زمينهاي كشاورزي و دامپروري در اين بخش را يكي از عوامل مهم در توسعه اقتصادي و اجتماعي منطقه اعلام كرد كه با اين مسير رونق بيشتري ميگيرد.
وي با اشاره به سيلاب فروردين ماه سال گذشته و تخريب 45 درصدي مسير مذكور اظهار داشت: مسيري جديد در محدودههاي پرخطر و تخريب شده طراحي شد كه عمليات اجرايي قطعه يك آن از محدوده تنگ تير تا انتهاي تنگ گازرده به طول 17.5 كيلومتر در سال گذشته شروع شد و امروز نيز شاهد آغاز عمليات اجرايي قطعه 4 اين محور هستيم.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: اين محور داراي 5 دستگاه تونل به طول 2500 متر، 3 دستگاه پل خاص به طول 250 متر و يك دستگاه تقاطع غيرهمسطح است.
خادمي با اشاره به 535 هزار متر مكعب خاكبرداري در اين پروژه اضافه كرد: 256 هزار متر مكعب خاكريزي، 45 هزار تن آسفالت، 62 هزار متر مكعب اساس و زيراساس و 151 هزار متر مكعب بتنريزي و بنايي از ديگر احجام اجرايي در اين پروژه است.
وی دسترسي به يك مسير ايمن در محور خرمآباد- پلدختر را از مزاياي اين محور اعلام كرد و ادامه داد: بهبود و ارتقاء مشخصات هندسي مسير، تحقق پدافند غيرعامل در محور مزبور، كاهش آلايندههاي زيست محيطي و كاهش مصرف سوخت نيز از ديگر اهداف اجراي اين طرح است.
آزادراه اراک- خرم آباد یکی از اولویت های اجرایی سال جهش تولید است
خادمی همچنین از بازدید وزیر راه و شهرسازی از آزادراه اراک- خرم آباد در این سفر خبر داد و گفت: آزادراه اراك- بروجرد- خرمآباد يكی از بخشهای مهم كريدور ترافيكی شمال-جنوب كشور است كه احداث آن موجب اتصال بنادر نواحی شمال كشور به بنادر جنوب و جنوب غربیبه ويژه بندر امام خمينی می شود.
وی تکمیل این آزادراه را یکی از اولویت های سال جهش تولید اعلام کرد و افزود: پیشرفت فیزیکی آزادراه اراک -خرم آباد در حال حاضر 83 درصد است و تلاش ما این است در صورت تامین اعتبار مورد نیاز بخش اول این آزادراه به طول 68 کیلومتر تا پایان سال تکمیل و بهره برداری شود.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه با اشاره به توپوگرافی منطقه اظهار داشت: آزادراه اراک- خرم آباد دارای 6 دستگاه تونل به طول 8 هزار و 428 متر، 29 دستگاه پل خاص به طول دهانه بیش از هزار متر و 4 تقاطع غیرهمسطح و تبادل است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: با بهرهبرداری از اين آزادراه مسافت بين اراك و خرمآباد به ميزان حدود ٣٢ كيلومتر نسبت به مسيرهای موجود كاهش می یابد و زمان سفر 55 دقیقه کوتاه تر می شود.
خادمی بازدید از کمربندی دورود در روز گذشته را بخشي از برنامه سفر دو روزه وزیر راه و شهرسازی به استان لرستان دانست و گفت: این پروژه 12 کیلومتر است و از تقاطع کنارگذر دورود با محور دورود- الیگودرز آغاز می شود و بعد از عبور از اراضی کشاورزی با رودخانه تیره رود تلاقی پیدا می کند.
وی ادامه داد: این پروژه در حال حاضر 48 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عمده مشکل ما در اجرای آن ارزیابی زمین ها و معارضان است
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در خصوص عملیات اجرایی پل بزرگ تیره رود در این کمربندی گفت: این پل دارای سه دهانه 27 متری است و با پیشرفت فیزیکی 50 درصدی در حال اجرا است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل کمربندی دورود را برای رفع گلوگاه های ترافیکی شهر دورود ضروری دانست و بیان کرد: تکمیل این پروژه موجب تسهیل سفر از مرکز به جنوب کشور خواهد شد و از آنجا که این محور ترانزیتی است نقش مهمی در هدایت ترافیک عبوری به خارج شهر دورود دارد.