به گزارش روابط عمومي و امور بينالملل شركت سخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، خيراله خادمي در بازديد صبح امروز وزير راه و شهرسازي از محور قزوين- الموت-تنكابن گفت: اين پروژه در راستاي ساماندهی محورهای منتهی به استانهای شمال کشور احداث ميشود و با توجه به صعبالعبور بودن منطقه در ايام زمستان ساخت اين محور موجب افزايش ايمني و سهولت دسترسي به استانهاي شمالي به ويژه مازندران خواهد بود.
وي طول محور حدفاصل قزوين تا الموت را 62 كيلومتر اعلام كرد و افزود: اين بخش در سه قطعه در حال اجراست و پيشرفت فيزيكي آن حدود 80 درصد است.
خادمي اعتبار مورد نياز تكميل حدفاصل مذكور را 265 ميليارد تومان دانست و بيان داشت: حدفاصل قزوين تا الموت از پروژههاي مصوب سفرهاي مقام معظم رهبري و يكي از اولويتهاي اجرايي سال جهش توليد است و در صورت تامين اعتبار مورد نياز تا پايان دولت آماده بهرهبرداري ميشود.
معاون وزير راه و شهرسازي از تكميل عمليات اجرايي تونل شيركوه خبر داد و گفت: طول اين تونل 725 متر است و عمليات اجرايي آن به طور كامل به اتمام رسيده است و تنها آسفالت توپكا داخل تونل و روشنايي مسير باقي مانده است.
وي ادامه داد: ساخت محور قزوين- الموت با رعايت كامل مسايل زيست محيطي و حفظ طبيعت منطقه انجام شده است و به همين خاطر پنج دستگاه گالري عبور حيوانات در طرح ساخته ميشود كه عمليات اجرايي دو دستگاه آن در حال تكميل است.
وي طول كل محور قزوين- الموت- تنكابن را 164 كيلومتر اعلام كرد و گفت: اين محور از قزوين شروع ميشود و از طريق جاده جنگلهاي سه هزار به كمربندي تنكابن متصل ميشود. در حال حاضر عمليات اجرايي بخش الموت- تنكابن در دو قطعه در حال اجرا است.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه در تشريح احجام اين پروژه اظهار داشت: 9 ميليون و 500 هزار متر مكعب خاكبرداري، يك ميليون متر مكعب خاكريزي، 100 هزار متر مكعب بتنريزي و 200 هزار تن آسفالت بخشي از عمليات مورد نياز براي تكميل حدفاصل قزوين تا الموت است.
خادمي با اشاره به تكميل عمليات حفاري تونلها در قطعه چهار يادآور شد: خاكبرداري اين بخش تكميل شده است و ابنيه فني مسير نيز 40 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: عمليات اجرايي در قطعه پنج مسير نيز در حال اجرا است و 7 كيلومتر نيز آماده روسازي است، سه دستگاه تونل مسير تكميل شده و آماده آسفالت است. باقي بخشهاي محور نيز در مرحله تكميل مطالعات قرار دارد.
خادمي کاهش چشمگیر ترافیک محورهای موازی در استانهای تهران و البرز به سمت شمال کشور و مسیر کناره دریای خزر را از مزایای مهم این پروژه دانست و افزود: تسهیل در بهرهبرداری از معادن طول مسیر، رونق کشاورزی، آبزیپروری و گردشگری منطقه الموت و منطقه سه هزار تنکابن نیز بخش دیگری از مزایای اجرای این پروژه است.