به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، همزمان با دهه مبارک فجر و با حضور وزیر راه و شهرسازی در استان فارس 54 کیلومتر بزرگراه به بهرهبرداری رسید و عملیات اجرایی 71 کیلومتر راه و بزرگراه در این استان آغاز شد.
خیراله خادمی ضمن گرامیداشت این ایام گفت: استان فارس حلقه ارتباطی مرکز به بنادر جنوبی کشور است و به لحاظ موقعیت، وسعت و جمعیت یکی از استانهای با اولویت توسعه شبکه حمل و نقلی در کشور محسوب میشود.
وی در همین راستا از بهرهبرداری 10 کیلومتر از محور نورآباد- قائمیه با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: این محور بخشی از کریدور شمال- جنوب کشور است که استانهای اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان را به استانهای فارس و بوشهر متصل میکند.
خادمی با تاکید بر اهمیت کریدور شمال- جنوب در ترانزیت کالا و مسافر اظهار داشت: احداث بزرگراه نورآباد- قائمیه به طول 27 کیلومتر نقش بسزایی در تامین ایمنی، تسهیل ترافیک و کاهش زمان سفر دارد که 17 کیلومتر آن در گذشته زیر عبور قرار گرفته است و با افتتاح 10 کیلومتر باقیمانده شاهد بهرهبرداری کل پروژه به صورت بزرگراه هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزایش ظرفیت محور به 10 هزار خودرو در روز را از مزایای مهم بهرهبرداری از این پروژه برشمرد و افزود: تسهیل ارتباط بین استانهای مرکزی و جنوبی کشور و امکان افزایش ظرفیت بنادر استانهای بوشهر و خوزستان از دیگر مزایای بهرهبرداری از این بزرگراه به حساب می آید.
اتصال بزرگراهی عسلویه به مرکز کشور
خادمی بهرهبرداری از بخش پایانی بزرگراه کوار- فیروزآباد به طول 11 کیلومتر را از دیگر دستاوردهای این سفر اعلام کرد و گفت: محور عسلویه-شیراز به عنوان کوتاه ترین مسیر اتصال عسلویه به مرکز کشور در دست ساخت قرار دارد و محور کوار-فیروزآباد به عنوان آخرین حلقه مفقوده این بزرگراه احداث شده است.
وی در حاشیه این مراسم موقعیت ویژه پارس جنوبی و اهمیت تامین دسترسی سریع و ایمن مرکز کشور به آن را سبب اهمیت توسعه زیرساخت های حمل و نقل در این منطقه عنوان کرد و گفت: محور 350 کیلومتری عسلویه-جم-فیروزآباد-کوار-شیراز به عنوان کوتاه ترین مسیر اتصال عسلویه به مرکز کشور است که در حال حاضر حدود 162 کیلومتر آن در دست بهرهبرداری قرار دارد و حدود 198 کیلومتر نیز در حال احداث است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه طول محور کوار- فیروزآباد را 55 کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: 37 کیلومتر از این مسیر مورد بهرهبرداری قرار گرفته و 18 کیلومتر آن در دست ساخت است.
خادمی افزود: 16.5 کیلومتر این مسیر از پروژههای مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت در منطقه جنوب استان فارس است که در گذشته 5.5 کیلومتر آن زیر عبور رفته است و امروز شاهد بهرهبرداری 11 کیلومتر دیگر این مسیر با حضور وزیر راه وشهرسازی هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در همین راستا از آغاز عملیات اجرایی31 کیلومتر از محور لار- جهرم خبر داد و گفت: محور جهرم- لار- بندرعباس به عنوان قسمتی از شریان مواصلاتی بین استانهای فارس و هرمزگان، مناطق جنوبی و به ویژه بندرعباس را از طریق لار به شیراز و مرکز کشور متصل میکند.
وی این محور را به دلیل کوتاه تر بودن طول و زمان سفر نسبت به مسیرهای مشابه در اتصال به جنوب کشور مطلوبتر اعلام کرد و افزود: این بزرگراه 386 کیلومتر است و در حال حاضر 90 کیلومتر آن به صورت بزرگراه در دست بهرهبرداری است و 116 کیلومتر نیز در دست احداث قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در راستای تکمیل بزرگراه یاد شده در استان فارس، احداث باند دوم بخشی از مسیر در محور لار- جهرم به طول 31 کیلومتر در دستور کار قرار گرفت.
خادمی اعتبار هزینه شده برای این پروژه را 834 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: به منظور احداث این محور 110 هزار متر مکعب خاکبرداری، 815 هزار متر مکعب خاکریزی و 220 هزار متر مکعب بتن ریزی صورت میگیرد و حدود 60 دستگاه پل تیپ در این محور احداث خواهد شد.
وی ادامه داد: افتتاح راه اصلی دولت آباد- زرین دشت به طول 10 کیلومتر، بخشی از بزرگراه شیراز- جهرم به طول 10 کیلومتر، بخشی از محور جهرم- لار به طول 12 کیلومتر بخش از دیگر پروژههایی هستند که در این سفر و با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهرهبرداری رسیدند.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در خصوص آغاز عملیات اجرایی دیگر پروژهها نیز اظهار داشت: بهسازی راه اصلی کازرون- فراشبند- فیروزآباد به طول 15 کیلومتر، باند دوم زریندشت- سه راهی دولتآباد به طول 16 کیلومتر و باند دوم محور جهرم- فسا به طول 8 کیلومتر نیز پروژههایی هستند که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عملیات اجرایی آنها در استان فارس آغاز شد.