به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون ساخت وتوسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها صبح امروز به همراه دو تن از نمایندگان مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی و معاون عمرانی استاندار اردبیل از راهآهن میانه- اردبیل بازدید کردند.
عباس خطیبی در این خصوص گفت: این مسیر ریلی 175 کیلومتر است که پیشرفت فیزیکی آن در بخش زیرسازی به 80 درصد رسیده و برنامهریزی شده است تا پایان سال 98 و یا اوایل سال 99 کل عملیات زیرسازی این مسیر تکمیل شود.
وی از رشد 12 درصدی عملیات زیرسازی در کمتر از 10 ماه گذشته خبر داد و افزود: راهآهن میانه- اردبیل با توجه به توپوگرافی منطقه و کوهستانی بودن مسیر از نظر میزان و نوع ابنیه فنی یکی از خطوط ریلی منحصر به فرد در کشور است و به همین دلیل این میزان پیشرفت در پروژه طی این مدت زمان کم نظیر محسوب میشود.
خطیبی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر بیش از 750 دستگاه ماشینآلات و بیش از 1700 نفر نیروی کار دراین پروژه فعال هستند.
معاون ساخت وتوسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها در تکمیل این موضوع اظهار داشت: در این مسیر ریلی قریب به 28 میلیون متر مکعب عملیات خاکبرداری، 7.7 میلیون متر مکعب خاکریزی و 950 هزار متر مکعب بتنریزی صورت میگیرد.
خطیبی افزود: راهآهن میانه- اردبیل دارای 64 دستگاه تونل و گالری به طول 27 کیلومتر و 33 دهانه پل به طول بیش از 5.5کیلومتر است که بزرگترین تونل مسیر به طول 1200 متر و بزرگترین پل به طول 600 متر بخشی از ابنیه فنی این محور است.
وی پل آرپاچای در راهآهن میانه- اردبیل را مرتفعترین پل ریلی کشور دانست و گفت: این پل یکی از منحصر به فرد ترین پلهای ریلی کشور است که پنج دهانه دارد و ارتفاع دهانه میانی آن 63 متر و ارتفاع پایه آن 85 متر است. 240 متر طول دارد و با پیشرفت فیزیکی 50 درصدی در حال اجرا است.
خطیبی اعتبار سالجاری این طرح را 130 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این اعتبار از محل بودجه عمومی تامین خواهد شد و با توجه به قانون ماده 56 و فاینانس داخلی این پروژه، مقرر است 250 میلیارد تومان از محل سایر منابع نیز به این پروژه تخصیص یابد.
معاون ساخت وتوسعه راهآهن در این سفر همچنین از ایستگاه راهآهن اردبیل بازدید کرد و گفت: مساحت کل ایستگاه اردبیل 24 هزار و 200 متر مربع و ساختمان مسافری آن 5 هزار و 700 متر مربع است که با پیشرفت فیزیکی 77 درصدی در این بخش در حال اجرا است.