22326
X

اخبار

اخبار و اطلاعات اخبار
خیز خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ایران
 

خیز خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ایران

با وجود اظهارات برخی کارشناسان در عدم سرمایه‌گذاری بخش خارجی در کشور، طی روزهای گذشته وزارت راه و ترابری از پیشنهادها و اعلام آمادگی کشورهای ایتالیا، ژاپن و چین برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های ریلی و آزادراهی در ایران خبر داده است تا شاید وعده‌های داده شده در بخش راه و ترابری محقق شوند.
چهارشنبه، 14 بهمن 1388 | Article Rating

به گزارش اداره کل روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه به نقل از ایسنا، یک شرکت ایتالیایی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری و ساخت دو ساله راه‌آهن اصفهان ـ ازنا اعلام کرده است؛ راه‌آهن اصفهان ـ ازنا به طول 320 کیلومتر در زمره طرح‌های آماده سرمایه‌گذاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی است که طرف ایتالیایی تاکید بر انجام کار در قالب سه شیفت کاری و توانایی ساخت روزانه 9 متر تونل و ریل‌گذاری را کرده است. به گفته وزارت راه این شرکت پیش از این بخشی از تونل‌های متروی شهر رم را احداث کرده ‌است. همچنین چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری و ساخت آزادراه منجیل ـ رودبار که 11 کیلومتر طول دارد و بخشی از آزادراه قزوین‌ ـ رشت است، اعلام آمادگی و عنوان کرده‌اند در صورت حل مشکلات و تامین اعتبارات در اسرع وقت عملیات احداث را آغاز خواهیم کرد. کاردار دوم سفارت ژاپن نیز از تمایل کشورش برای همکاری در توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای ایران و در زمینه‌های فنی و آموزشی ایران خبر داده است. هرچند که پیش از این کارشناسان بر سرمایه‌گذاری خارجی چندان امیدوار نبوده و معتقد بودند: با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری خارجی رو به کاهش بوده نمی‌توان به سرمایه‌گذاری خارجی تکیه کرد و براساس آن وعده داد؛ لذا بهترین راهکار ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری داخلی است چراکه با فعال بودن سرمایه‌گذاران داخلی، عملا زمینه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی نیز فراهم می‌شود. اما هم اکنون که پیشنهادهای سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای خارجی مطرح شده تاکید بر استقبال از این همکاری‌ها منوط بر حفظ منافع ملی دارند. در این زمینه محمدعلی پورشیرازی ـ کارشناس حمل و نقل ـ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر پیمانکاران فراوانی در کشورهای مختلف فعالیت دارند که بسیار موفق هستند که اگر سرمایه‌گذاران خارجی با سرمایه‌گذاران داخلی پیوندند و همکاری کنند هم تبادل تکنیک و فن است و هم مواظبت اقتصادی و پروژه‌ها نیز پیشرفت بهتری دارد. وی با تاکید بر استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی با مدیریتی مسلط و فارغ‌ از تفکر سیاسی، گفت: سیاست در همه امور یک عامل اصلی و تعیین کننده است که ضروری است از سرمایه‌گذاری خارجی جدا شود که البته بعید به‌نظر می‌رسد. پورشیرازی درباره سرمایه‌گذاری‌ کشورهای پیشرفته و اروپایی اظهار کرد: ایران کشوری ثروتمند و سرمایه‌دار است اما توانایی و مدیریت سرمایه‌گذاری در بنیاد خود را ندارد لذا سرمایه‌گذاران خارجی از بازگشت سرمایه خود اطمینان دارند ضمن اینکه اشتغال برایشان دارد و تکنولوژی و تجهیزات را وارد می‌کنند و حضورشان تنها ساختن پروژه نیست. این کارشناس حمل و نقل تصریح کرد: به جز کشور چین از هرگونه همکاری و سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باید استقبال شود؛ چراکه چینی‌ها سابقه خوبی در سرمایه‌گذاری و همکاری در ایران ندارند و سرمایه‌گذاری‌اشان قابل اعتماد نیست و پروژه‌ها را آلوده می‌کنند که اخراجشان نیز با مشکل مواجه است؛ اجرای عملیات آزادراه تهران ـ‌ شمال که سال 56 تصویب اجرایی شد هم‌اکنون پس از چندین سال و چند برابر کردن هزینه و باج گرفتن از ایران 20درصد در قطعه اول پیشرفت کرده‌اند. از طرف دیگر پایین‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین کالاها و خدمات این کشور سهمیه ایران شده است. اما گویا پیشنهاد چینی‌ها این بارهم مورد قبول کشور قرار گرفته چراکه به گفته مهندس موسوی ـ سرپرست دفتر مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ـ ساخت این قطعه از آزادراه قزوین‌ ـ رشت به سرمایه‌گذاران چینی واگذار می‌شود. همچنین عزیز دولتخواه - قائم‌مقام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که اولویت و محور اصلی کار را توسعه خطوط ریلی و راه‌آهن عنوان کرده، اعلام کرد: از همکاری ژاپنی‌ها در تمامی زمینه‌ها استقبال می‌کنیم. وی افزود: این همکاری‌ها می‌تواند در زمینه انتقال تکنولوژی ساخت ریل و واگن، استفاده از علائم الکترونیکی پیشرفته در مسیرهای ریلی و جاده‌ای، راه‌اندازی مراکز تفریحی و توریستی اطراف جاده‌ها و تکنولوژی نوین آسفالت باشد. قائم‌مقام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تاکید کرد: نبود اطمینان در ساختار اقتصاد جهانی باعث رکود شده و ریسک سرمایه‌گذاری را بالا برده است؛ با این حال کشور ما توانسته خود را از آسیب بحران‌های اقتصادی جهانی مصون بدارد و زمینه مساعدی را جهت سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کند. وی افزود: سرمایه‌گذاران خارجی با اطمینان بالا و ریسک پایین در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند و از سود بالایی هم برخوردار می‌شوند. گفتنی‌است: فرصت سرمایه‌گذاری بیش از 194 هزار میلیارد ریال در ساخت آزادراه و خطوط ریلی در کشور وجود دارد که از این میزان حدود 117 هزار میلیارد ریال در قالب 12 پروژه ریلی و بیش از 76 هزار میلیارد ریال در قالب 11 پروژه آزادراهی بررسی شده است. با سرانجام رسیدن این همکاری‌ها و باز شدن گره فاینانس آن بخشی‌ از تلاش‌ها و وعده‌های حمید بهبهانی مبنی بر جذب اعتبار خارجی در پروژه‌های حمل و نقلی محقق خواهد شد.
تصاویر
  • خیز خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ایران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو
جستجو
تگ ها
تگ ها
آرشیو اخبار
آرشیو اخبار
Skip Navigation Links.

....

آخرین به‌روزرسانی این صفحه: دوشنبه 23 مهر 1403 08:46