22326
X

اخبار

اخبار و اطلاعات اخبار
تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام منوط به نحوه تخصیص منابع
قائم مقام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد:
 

تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام منوط به نحوه تخصیص منابع

مهندس عزیز دولتخواه گفت: تنها 7/26 درصد از منابع پیش‌بینی شده در برنامه چهارم توسعه به طرح‌های حمل و نقل اختصاص یافته است و تعیین تکلیف نهایی پروژه‌ها به میزان اعتباراتی تخصیصی آنها بستگی دارد.
دوشنبه، 19 بهمن 1388 | Article Rating

به گزارش اداره کل روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به نقل از ایسنا، عزیز دولتخواه با بیان اینکه تنها 7/26 درصد از منابع پیش‌بینی شده در برنامه چهارم توسعه به طرح‌های حمل و نقل اختصاص یافته است، گفت: به همین میزان نسبت زمان‌بندی اجرای پروژه‌ها و هزینه‌های آن افزایش می‌یابد؛ بنابراین تعیین تکلیف طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام به نحوه تخصیص منابع دولت و مجلس ارتباط دارد و نمی‌توان در این مورد اظهارنظر قطعی کرد. قائم مقام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ت‌ در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه 179 پروژه‌ ریلی، مشارکت در ساخت آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و احداث و بهسازی راه‌های اصلی در حال انجام است، تصریح کرد: تعین تکلیف این طرح‌ها و پروژه‌ها به میزان اعتباراتی تخصیصی آنها بستگی دارد. به دلیل عدم تامین منابع، طرح‌ها به سرانجام پیش‌بینی شده در قانون برنامه نرسیده‌اند. وی افزود: تاکنون هم به دلیل عدم تامین منابع، طرح‌ها به سرانجام پیش‌بینی شده در قانون برنامه نرسیده‌اند و چنانچه تخصیص منابع به نحو فعلی ادامه یابد، در آینده نیز تعویق زمان‌بندی اجرایی طرح‌ها ادامه خواهد یافت. دولتخواه با بیان اینکه در سال جاری اعتبار ابلاغی به وزارت راه و ترابری پس از کسر 28 درصد از پیوست قانون حدود سه هزار و 300 میلیارد تومان بوده است، گفت: از این مبلغ 53 درصد (بیش از هزار و 760 میلیارد تومان) به طرح‌های تحت نظارت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اختصاص یافته است. تخصیص منابع تفاوت فاحشی با اهداف برنامه چهارم داشته است قائم‌مقام شرکت ساخت و توسعه افزود: درحالیکه پیشنهاد شرکت بیش از سه هزار میلیارد تومان بود که پس از چند بار تعدیل، مبلغ بیش از دو هزار و 222 میلیارد تومان در لایحه بودجه امسال به تصویب دولت رسید و در پیوست قانون نیز مصوب شد اما از این مبلغ براساس تصمیم مجلس شورای اسلامی 28 درصد (به جز پروژه‌هایی که امسال به اتمام می‌رسند) کسر شد و مبلغ هزار و 766 میلیارد و 37 میلیون و 900 هزار تومان به عنوان اعتبار عمرانی مصوب شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل لحاظ شد. دولتخواه با بیان اینکه محدودیت‌های منابع عمومی و اولویت‌های موردنظر دولت و مجلس رقم نهایی را تعیین کرده است، اظهار کرد: چنانچه تحقق اهداف سالانه شرکت را براساس برنامه چهارم توسعه معیار قرار دهیم از سال اول اجرای برنامه چهارم تاکنون نسبت به منابع پیش‌بینی شده برای تحقق اهداف تفاوت فاحشی ایجاد شده است. راه‌آهن کرمان ـ زاهدان و اصفهان ـ شیراز، تعهدات سنگینی هستند که باید تامین شوند به گفته وی، در طول چهار سال گذشته از برنامه چهارم (تا پایان سال قبل) فقط 7/26 درصد از منابع پیش‌بینی شده در برنامه در قالب بودجه سنواتی تامین شده است که برحسب اولویت‌های مختلف حمل و نقل (ریلی، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و ...) اختصاص داده شده است. قائم‌مقام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اینکه منبع تامین منابع مالی طرح‌های بخش حمل و نقل عمدتا بودجه عمومی است، گفت: چنانچه متمم بودجه‌ای برای سال 88 از سوی دولت ارائه شود می‌تواند بخشی از آن تامین گردد. طرح‌هایی همچون راه‌آهن کرمان ـ زاهدان یا اصفهان ـ شیراز دارای تعهدات سنگینی هستند که باید تامین شوند و در متمم یا اصلاحیه احتمالی قانون بودجه امسال در اولویت قرار دارند. امیدواریم بخش خصوصی رغبت سرمایه‌گذاری در آزادراه‌ها را پیدا کند دولتخواه افزود: برای طرح‌های آزادراهی که مشارکت بخش خصوصی در آن مدنظر است، جذب سرمایه‌گذاران در حال پیگیری است که امید است سرمایه‌گذاران بخش خصوصی رغبت سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها را پیدا کنند. بودجه سال آینده هم نمی‌تواند تعهدات و پیشرفت پیش‌بینی شده طرح‌ها را پوشش دهد به گفته وی، بودجه پیشنهاد شده برای سال آینده دو هزار و 138 میلیارد و 503 میلیون تومان است که نسبت به مبلغ ابلاغی امسال نزدیک به 21 درصد افزایش دارد. اما نیاز واقعی طرح‌های نیمه تمام تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بیش از این مبلغ است که محدودیت‌ منابع و ضوابط ناظر بر تنظیم بودجه سال آینده عملا امکان ارائه پیشنهادات واقعی برای اجرای طرح‌ها را ندارد. قائم‌مقام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در حال حاضر دارای تعهدات فراوانی برای انجام قراردادهای موجود است اما این مبلغ نمی‌تواند تعهدات موجود و پیشرفت پیش‌بینی شده طرح‌ها را در سال آینده پوشش دهد.
تصاویر
  • تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام منوط به نحوه تخصیص منابع
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو
جستجو
تگ ها
تگ ها
آرشیو اخبار
آرشیو اخبار
Skip Navigation Links.

....

آخرین به‌روزرسانی این صفحه: دوشنبه 23 مهر 1403 08:46