22323
X

اخبار

اخبار و اطلاعات اخبار
هزینه 250 میلیارد تومانی آزاد‌راه تهران - شمال از 14 سال گذشته
نماینده مردم نوشهر و چالوس در گفت‌وگو با فارس خبر داد:
 

هزینه 250 میلیارد تومانی آزاد‌راه تهران - شمال از 14 سال گذشته

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: از 14 سال گذشته تا کنون مبلغ 250 میلیارد تومان در احداث این آزادراه هزینه شده است که حدود 130 میلیارد تومان آن توسط وزارت راه و ترابری و 120 میلیارد تومان توسط بنیاد جانبازان هزینه شده است.
ﺳﻪشنبه، 31 فروردین 1389 | Article Rating

انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، در خصوص نتایج بازدید روز گذشته کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از روند پیشرفت عملیات اجرایی احداث آزادراه تهران ـ شمال، تصریح کرد: دیروز دوشنبه این آزادراه مورد بازدید برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و عملیات عمرانی آن از نقطه صفر در تهران تا کمربندی چالوس بررسی شد. * بهره‌برداری از منطقه یک آزاد‌راه تهران - شمال در سال 1391 نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس با اشاره به اینکه آزادراه تهران - شمال شامل چهار منطقه یک، دو، سه و چهار است، خاطرنشان کرد: در منطقه یک این آزاد‌راه تونل‌های عمده‌ای نظیر تونل تالون، تونل سنگال، تونل امام‌زاده عقیل در حال احداث است و پیمانکار چینی عملیات اجرایی این منطقه را به عهده دارد. محسنی بندپی با اشاره به اینکه منطقه یک این آزاد‌راه از تهران تا شهرستانک به طول 32 کیلومتر است، گفت: هم‌اکنون حدود یک هزار و 500 متر از تونل چهار هزار و 700 متری تالون آماده‌سازی شده است. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه اولین فاینانسی که در بخش جاده‌سازی ایران به کار گرفته شد، منطقه یک آزادراه تهران شمال بود، ادامه داد: هم‌اکنون LC (اسناد اعتباری) برای اجرای عملیات در منطقه یک باز شده که حدود 400 میلیون دلار است. محسنی تصریح کرد: مقرر شد پیمانکار چینی از مبلغ 30 میلیارد تومان به عنوان آورده خود در قسط اول استفاده کند و حداکثر تا 15 اردیبهشت قسط اول را از بانک تجارت به عنوان بانک عامل ‌دریافت کند. نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس با اشاره به اینکه پیمانکار چینی قول داده است ظرف زمان مشخص و به سرعت تونل یک، تونل دو، تونل سه، تونل چهار (امام‌زاده عقیل) و تونل پنج (سنگال) منطقه یک را احداث کند، افزود: سه بانک چینی به عنوان کنسرسیوم، فاینانسر (حامی مالی) این پروژه در منطقه یک هستند که منابع مالی را در اختیار پیمانکار قرار می‌دهند؛ همچنین ضمانت لازم از سوی بانک تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود. وی ادامه داد: با وجود آنکه در سال 1382 مقرر شد پیمانکار چینی با تمام نیرو و تجهیزات خود وارد عملیات عمرانی منطقه یک آزاد‌راه تهران - شمال شود، این پیمانکار پس از گذشت 7 سال به جای استفاده از حدود 700 نفر نیروی انسانی هم‌اکنون تنها 150 نفر نیرو با خود به همراه دارد. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از فعالیت پیمانکار چینی تنها با 30درصد ظرفیت کاری‌، تصریح کرد: با توجه به جبهه گسترده کاری در منطقه یک، تجهیزات، ماشین‌آلات و نیروی انسانی شرکت چینی چندان زیاد نیست زیرا چینی‌ها هم‌اکنون تنها از حدود 25درصد ظرفیت کاری خود استفاده می‌کنند که با چنین میزان نیرو و تجهیزاتی انجام پروژه‌های سنگین منطقه یک در این آزادراه دشوار به نظر می‌رسد. نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس با اشاره به اینکه در احداث تونل‌ها از تجهیزات و دستگاه‌های مدرن استفاده نمی‌شود، تأکید کرد: پیمانکار چینی متعهد شده است تا سال 1391 کل منطقه یک این آزادراه را تحویل دهد. وی تأکید کرد: منطقه یک آزاد‌راه تهران - شمال که حدود 32 کیلومتر است تاکنون تقریبا 15درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. * پیشرفت فیزیکی منطقه دو آزاد‌راه تهران - شمال ‌تنها دو درصد است وی با اشاره به اینکه طبق مطالعات انجام شده در منطقه دو این آزاد‌راه باید تنها یک تونل به نام تونل البرز احداث شود،‌ تصریح کرد: طول تونل البرز 4/6 کیلومتر است که تونل پایلوت آن احداث شده است. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در منطقه دو آزاد‌راه تهران - شمال تمامی مطالعات خاک‌شناسی، سنگ‌شناسی و زمین‌شناسی انجام شده است و با وجود تجهیز پیمانکار به دستگاه BTM که نوعی دستگاه مدرن حفاری و تونل‌سازی است،‌ در حال حاضر فعالیت حفاری تونل البرز متوقف شده است. محسنی بندپی افزود: در منطقه دو پس از آنکه تونل شاهد البرز در بهمن سال 87 افتتاح شد، تا این لحظه هیچ‌گونه عملیات عمرانی، بخصوص در تونل اصلی البرز‌ اجرا نشده است. نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس ادامه داد: احداث تونل 4/6 کیلومتری البرز موجب کاهش 13 کیلومتر از مسیر جاده اصلی می‌شود؛ همچنین احداث این تونل در صعب‌العبورترین نقطه جاده، موجب کاهش خطر ریزش بهمن در سطح جاده می‌شود. وی با اشاره به اینکه در منطقه دو این آزاد‌راه تنها تونل پایلوت شاهد احداث شده است، خاطرنشان کرد: کل پیشرفت فیزیکی منطقه دو آزادراه حدود دو درصد است.‌ * در منطقه سه تنها مطالعات اجرای طرح به پایان رسیده است‌ محسنی بندپی با اشاره به اینکه در منطقه سه آزاد‌راه تهران - شمال با توجه به ویژگی‌های خاص زمین‌شناسی منطقه‌ای، مشاور مشغول انجام مطالعات جاده‌سازی در این مسیر است، گفت: در این منطقه 38 دستگاه پل به طول شش هزار و 500 متر ‌و نیز 17 کیلومتر تونل دوقلو جمعأ 34 کیلومتر تونل رفت و برگشت، باید احداث شود. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: در منطقه سه تنها مطالعات اجرای طرح به پایان رسیده است. * عملیات عمرانی در منطقه چهار 63 درصد پیشرفت فیزیکی دارد‌ محسنی بند‌پی با اشاره به اینکه منطقه چهار آزاد‌راه تهران - شمال شامل چندین قطعه است، تصریح کرد: در منطقه چهار که از نقطه مرزن‌آباد آغاز می‌شود و تا کمربندی چالوس ادامه داد، قسمتی از یک باند آسفالت شده و قسمت‌هایی از جاده نیز زیرسازی شده‌اند؛ همچنین‌ پیمانکار در این منطقه مشغول احداث پل‌ها است. وی با اشاره به اینکه در منطقه چهار آزادراه تهران - شمال جبهه‌کاری بسیار فعالی وجود دارد، اظهار داشت: تنها در منطقه چهار پیمانکار جنب و جوش و فعالیت زیادی دارد و از لحاظ اجرایی بسیار مطلوب عمل می‌کند. محسنی بندپی ادامه داد: مقرر شده است، تا اسفندماه سال جاری باند شرقی منطقه چهار به بهره‌برداری برسد و به عنوان باند برگشت از چالوس به تهران در نظر گرفته شود و جاده موجود نیز به عنوان باند رفت استفاده شود. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: پیمانکار ایرانی این منطقه قول داده است در شهریورماه 1390 نیز باند غربی یا مسیر رفت منطقه چهار را تکمیل کرده و به بهره‌برداری برساند. محسنی بندپی با اشاره به اینکه پیمانکار داخلی بنیاد جانبازان در منطقه چهار ‌متعهد شده است کل عملیات احداث هر دو باند رفت و برگشت این منطقه را در شهریور 1390 تحویل دهد، تأکید کرد: در منطقه چهار پیمانکاران داخلی مشغول کار هستند. وی با اشاره به اینکه منطقه چهار آزاد‌راه تهران - شمال 22 کیلومتر است، گفت: عملیات عمرانی در این منطقه 63 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ‌* کل هزینه اجرای پروژه تاکنون 250 میلیارد تومان بوده است محسنی بندپی با ابراز نارضایتی از روند پیشرفت پروژه آزاد تهران ـ شمال، اضافه کرد: از سال 1375 که عملیات اجرایی احداث این آزادراه آغاز شد‌، تا این لحظه پیشرفت چندانی مشاهده نمی‌شود در حالی که هر روز بر قیمت تمام شده این پروژه افزوده می‌شود. نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس با انتقاد از عملکرد ضعیف بنیاد جانبازان در اجرای عملیات احداث آزادراه تهران ـ شمال، تصریح کرد: با توجه به اهمیت و گستردگی این پروژه انتظار می‌رفت احداث آزادراه تهران ـ شمال پیشرفت فیزیکی بیشتری داشته باشد. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: تا این لحظه مبلغ 250 میلیارد تومان در احداث این آزادراه هزینه شده است، که حدود 130 میلیارد تومان آن توسط وزارت راه و ترابری و 120 میلیارد تومان توسط بنیاد جانبازان هزینه شده است. به گزارش فارس آزاد راه تهران – شمال از غرب تهران در تقاطع بزرگراه همت شروع و با عبور از ناحیه کن، سولقان، دوآب (شهرستانک)، گچسر و مرزن آباد به کمربندی چالوس – تنکابن متصل می‌‌شود. این گزارش حاکی است طول این آزاد راه در مجموع 121 کیلومتر و دارای دو خط عبور در هر باند و پیش‌بینی سه خط در فرازهای تند است. این آزاد‌راه به چهار منطقه تقسیم می‌شود.
تصاویر
  • هزینه 250 میلیارد تومانی آزاد‌راه تهران - شمال از 14 سال گذشته
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو
جستجو
تگ ها
تگ ها
آرشیو اخبار
آرشیو اخبار
Skip Navigation Links.

....

آخرین به‌روزرسانی این صفحه: دوشنبه 23 مهر 1403 08:46