22326
X

اخبار

اخبار و اطلاعات اخبار
برنامه ریزی و بسترسازی برای تسهیل جذب سرمایه
معاون برنامه ریزی، بودجه و فناوری اطلاعات:
 

برنامه ریزی و بسترسازی برای تسهیل جذب سرمایه

معاون برنامه ریزی، بودجه و فناوری اطلاعات شرکت ساخت و توسعه گفت: با توجه به افزایش تعاملات جهانی در بازارهای اقتصادی و کافی نبودن منابع دولتی، جذب و هدایت سرمایه‌ها از مهم‌ترین اهداف کشور در سال جهاد اقتصادی است و در این راستا برنامه ریزی دقیقی جهت بستر سازی برای تسهیل در امر جذب سرمایه و استفاده مناسب از منابع در احداث و اجرای طرح‌های عمرانی صورت پذیرفته است.
شنبه، 05 آذر 1390 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، فرهاد قبادی معاون برنامه‌ریزی بودجه و فناوری اطلاعات در همایش بزرگ فرصت های سرمایه‌گذاری در ایران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اینکه اجرای اصل 44 تنها به واگذاری‌ خلاصه نشود اظهار کرد: این امر نشان‌دهنده آن است که حضور بخش خصوصی،‌ توانمندسازی و سرمایه‌گذاری‌ آن‌ها در جهت توسعه زمینه‌ها مختلف مهم تر از واگذاری صرف است. وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سال 82 با هدف ایجاد انسجام تشکیلاتی،‌ کاهش تصدی‌ها و تقویت امور راهبردی مدیریت حمل ونقل کشور و همچنین مدیریت متمرکز در ساخت راه‌آهن، راه،‌ آزادراه، بنادر و فرودگاه تشکیل شده است، گفت: استفاده از تسهیلات داخلی و خارجی به منظور گسترش زیربناهای حمل ونقل با رعایت قوانین و مقرارت مربوط و همچنین انعقاد قرار داد در زمینه‌ فعالیت‌های شرکت با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقرارت مربوط از جمله مأموریت‌های این شرکت به شمار می‌رود. قبادی در ادامه خاطر نشان کرد: حضور قوی و رقابت در عرصه بازارهای بین‌المللی و عرضه خدمات فنی ومهندسی سهم بیشتر بخش خصوصی در فعالیت‌های عمرانی و تخصصی این بخش اجرای طرح‌های منتخب با تاکید بر مشارکت بخش غیر دولتی از طریق ابزار مالی نوین و همچنین استفاده از جدید‌تری فناوری‌های روز در ساخت و توسعه و نگهداری شبکه حمل و نقل کشور از اهداف در نظر گرفته شده در سند چشم انداز توسعه است. معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: بر اساس ماده 214 قانون برنامه پنجم توسعه دولت و از جمله شرکت ساخت موظفند به منظور افزایش کارآمدی واثر بخشی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با رعایت قانون روش‌های اجرایی مناسب را با پیش‌بینی تضمین‌های کافی از طریق سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را به کار گیرند. وی به سازوکار تامین مالی طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ایی بزرگ و متوسط ازطریق گشایش اعتبارات اسنادی ریالی و ارزی نزد بانک‌های داخلی و خارجی همراه با پیش‌بینی ابزارهای مالی تضمینی اشاره و تصریح کرد: فروش اوراق مشارکت برای تامین سهم ریالی طرح‌های عمرانی نیز امکان‌پذیر است. معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور احداث پنج‌ هزار کیلومتر راه‌آهن یک خطه و سه هزار کیلومتر دو خطه، احداث دو هزار 500 کیلومتر آزادراه جدید و تبدیل دو هزار کیلومتر بزرگراه به آزاد‌راه، احداث سه هزار و 400 کیلومتر بزرگراه،‌احداث دو 600 کیلومتر راه اصلی جدید و بهسازی دو هزار 100 کیلومتر راه اصلی موجود را از اهداف برنامه پنجم اعلام و خاطر نشان کرد: درمجموع 20 هزار 600 کیلومتر راه، راه‌آهن،‌آزادراه و بزرگراه باید احداث شود که به اعتباری معادل 4.35 میلیارد دلار نیاز دارد. وی با اشاره به اینکه برای تحقق این اهداف اعتبارات دولتی کفایت نمی‌کند تصریح کرد: برای تحقق اهداف برنامه پنجم در این حوزه در سال اول به 25.6 میلیارد دلار اعتبار نیاز است که اعتبار مصوب سال 90، 67.1 میلیارد دلار است بنابراین 2.73 درصد کمبود اعتبار وجود دارد. قبادی در ادامه تصویب‌ مجوز‌های قانونی لازم برای فروش اوراق مشارکت، تصویب اعتبارات مورد نیاز از منابع عمومی در بودجه سنواتی به عنوان کمک و یا وجوه اداره شده، تصویب قوانین جذب اعتبار اسنادی در بودجه سنواتی از راهکارهای ارائه شده برای تحقق اهداف برنامه پنجم اعلام و خاطر نشان کرد: در مجموع حدود 20 طرح راه‌آهن با میزان سرمایه‌گذاری به مبلغ 18 میلیارد یورو و هشت طرح بزرگراهی قابل ارتقا به بزرگ آزاد‌راه به میزان پنج هزار کیلومتر با سرمایه‌گذاری 11 میلیارد یورو و پنج طرح جداگانه آزاد‌راهی به مبلغ هفت میلیارد یورو ارائه شده است که گاهی این طرح‌ها دارای توجیه فنی و اقتصادی بالاتر از حد طرح‌های زیربنایی هستند و در بسیاری از این طرح دولت آمادگی واگذاری کامل طرح را از طریق BOT به بخش غیر دولتی در قالب قانون مشارکت بخش غیر دولتی در طرح‌های عمرانی دارد. معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه تاکید دولت در راستای تامین منابع از چهار محور اوراق مشارکت، واگذاری سهام دولتی، استفاده از منابع صندوق ملی و اعتبارت خاص استوار است تصریح کرد‌: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تنها برای بخش خصوصی امکان‌پذیر است و در صورتی که طرح‌ها دولتی بوده و پیمان‌کاران طرف قرار داد مایل به واردات ماشین‌آلات باشند می‌توانند به صندوق مراجعه کنند. وی افزود: ‌همچنین در صورتی که کل طرح از طریق BOT یا تامین منابع اجرا و یا فاینانس از طریق بخش غیر دولتی اجرا شود، به نظر می‌رسد باید اعتبارات خاصی منظور شود با تمهیداتی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی امکان‌پذیر شود. قبادی گفت: اگر مسئولان صندوق اجازه دهند در صورتی که کل پروژه به روش BOT انجام شود امکان اخذ کل هزینه‌ مورد نیاز به عنوان تسهیلات از این صندوق وجود دارد.
تصاویر
  • برنامه ریزی و بسترسازی برای تسهیل جذب سرمایه
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو
جستجو
تگ ها
تگ ها
آرشیو اخبار
آرشیو اخبار
Skip Navigation Links.

....

آخرین به‌روزرسانی این صفحه: دوشنبه 23 مهر 1403 08:46