22323
X

اخبار

اخبار و اطلاعات اخبار
در دولت نهم و دهم انقلاب بزرگی در صنعت حمل و نقل کشور رخ داده است
 

در دولت نهم و دهم انقلاب بزرگی در صنعت حمل و نقل کشور رخ داده است

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته گفت: در دولت نهم و دهم انقلاب بزرگی در صنعت حمل و نقل کشور رخ داده است.
یکشنبه، 27 آذر 1390 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مهندس احمد صادقی با بیان این مطلب که امروزه یکی از شاخص های توسعه جوامع بشری حمل و نقل است، گفت: این صنعت به عنوان پایه اصلی سایر بخش ها نقش بزرگی در تسریع روند کاری آنها دارد. وی در همین رابطه افزود: شما تجسم کنید اگر حمل و نقل سریع و کارا نداشته باشید نمی توانیم کالاهای تولید شده در بخش کشاورزی و صنعت بهداشت را به سایر نواحی منتقل و سوادآموزی و بهداشت را به دیگر نقاط کشور منتقل کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که در دولت نهم و دهم انقلاب بزرگی در صنعت حمل و نقل کشور رخ داده است، اظهار کرد: ما حدود هشت هزار کیلومتر راه آهن در دست احداث داریم که با کمک مهندسین ایرانی در حال ساخت است. وی همچنین از احداث 2200 کیلومتر آزادراه، پنج هزار کیلومتر راه اصلی و پنج هزار کیلومتر بزرگراه در دست احداث خبر داد و گفت: این حجم کارهای در دست احداث پس از انقلاب اسلامی در ایران بی سابقه است. صادقی اضافه کرد: بی شک این حجم بالای توسعه زیرساخت ها در دولت نهم و دهم تنها با بودجه دولتی امکانپذیر نیست و یکی از سیاست های ما استفاده از بودجه بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این بخش هاست. وی در همین رابطه از ارائه بسته های تشویقی به بخش خصوصی خبر داد و تصریح کرد: در بودجه 91 با ارائه تبصره ای تلاش شده است که امکان حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در بخش حمل و نقل فراهم شود و کلیه سرمایه گذاران قادر باشند از تسهیلات ارزان قیمت صندوق توسعه ملی استفاده کنند. مدیرعامل شرکت ساخت یکی از انگیزه برگزاری نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته را هدف راهبردی وزارت راه و شهرسازی در ارتباط میان بخش خصوصی، مردم و سرمایه گذاران با بخش دولتی عنوان کرد و گفت: شرکت ساخت در همین رابطه بیش از 30 میلیارد یورو بسته های متنوع سرمایه گذاری در قالب زیرساخت های ریلی، آزادراهی برای سرمایه گذاران ترتیب داده است. صادقی در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسشی را درباره زمان توزیع اوراق مشارکت پرسیده بود، گفت: دلیل تاخیر ما در توزیع این اوراق این بود که سایر وزارتخانه ها با مشکلاتی در این زمینه مواجه شدند و ما تلاش کردیم که راه حل هایی را جهت رفع این مشکلات داشته باشیم و سپس اوراق را منتشر کنیم. وی در همین رابطه ادامه داد: در اولین جلسه شورای پول و اعتبار در این خصوص صحبت شده و قرار بر این است که مشابه سال قبل حدود 18 هزار میلیارد ریال این اوراق توزیع شود. در خصوص افزایش عوارض بزرگراه ها نیز معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش خصوصی که در احداث آزادراه ها مشارکت می کند باید نسبت به برگشت سرمایه خود اطمینان حاصل کند. وی آزادراه های ارزان را، آزادراه هایی دانست که پیشتر توسط دولت ساخته شده است دانست و اظهار کرد: طبیعی است اگر می خواهیم آزادراه مناسب داشته باشیم باید هزینه های آن را بپردازیم و حساسیت ها از این بخش برداشته شود. صادقی افزایش این هزینه ها را ناشی از قیمت واقعی حمل و نقل ارزیابی و تصریح کرد: نباید بگذاریم سرمایه گذار از مشارکت در بخش حمل و نقل پشیمان شود بلکه ما باید مشوق بخش خصوصی در این بخش باشیم، ضمن اینکه شما توجه داشته باشد که با احداث این آزادراه ها در مصرف سوخته صرفه جویی می شود. وی در همین رابطه عملیات صورت گرفته در بزرگراه پردیس را یک انقلاب بزرگ دانست و افزود: در گفت و گویی که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتیم درباره این امر داشتیم، قرار بر این شد که کار ساخت بزرگراه ها به این ترتیب ادامه پیدا کند. مدیرعامل شرکت ساخت در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او درباره تغییر مسیر آزادراه تهران- شمال پرسیده بود، گفت: مطالعات ابتدایی این آزادراه حدود 20 سال پیش انجام شد و طبیعی است که تغییراتی در آن داده شود هر چند که ما الان نمی توانیم بگوییم که مسیر تغییر پیدا می کند یا خیر. وی همچنین درباره توجه گسترده تر به توسعه راه ها و آزادراه ها در مقابل خطوط راه آهن اظهار کرد: صنعت ریلی در ایران جوان است در حالی که آزادراه ها قدمت و پیشینه بیشتری در کشور دارند. علاوه بر این دولت تعهداتی را در برابر پروژه های نیمه تمام حس می کند و طبیعی است که ابتدا این پروژه ها باید کامل شوند. صادقی افزود: 95 درصد حمل و نقل در ایران جاده ای است و ما تصادفات زیادی داریم که بر طبق برنامه باید سالانه 10 درصد از حجم تصادفات را کاهش دهیم، اما در کنار آن ما تلاش می کنیم که حمل و نقل ریلی را با مشارکت بخش خصوصی توسعه دهیم. وی در همین رابطه به مشارکت با کشور روسیه در خصوص راه آهن رشت – آستارا اشاره کرد و گفت: با توافق های صورت گرفته 75 درصد این پروژه با مشارکت روسیه و 25 درصد آن توسط ایران احداث می شود، در کنار آن محور ریلی قزوین به رشت نیز توسط متخصصین داخلی در حال ساخت است. معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص بودجه سال 91 به افزایش 15 درصدی این بودجه اشاره و اظهار کرد: در بخش راهسازی نیز در سال 91 با رشد 15 درصدی روبرو خواهیم بود. وی ادامه داد: در محور ریلی چابهار – مشهد نیز اولویت را چابهار قرار دادیم که مقدمات آن امسال اجرایی شده و در سال 91 اعتبار بیشتری برای آن اختصاص خواهیم داد. صادقی درباره محورحرم تا حرم نیز گفت: این پروژه در سه قطعه ساخته می شود که تاکنون 100 کیلومتر آن در مرحله پایانی است و بقیه آن از طریق اوراق مشارکت انجام می شود. وی همچنین تعامل سیستم بانکی را در پروژه های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری قابل تحسین خواند و گفت: حمایت بانک مسکن از پروژه مسکن مهر بی نظیر بوده و این امر موجب احداث بیش از یک میلیون واحد مسکونی به شکل سالانه و به این ترتیب ثبات بازار مسکن در ایران شده است که امیدواریم این سیستم در بخش راه سازی نیز به همین اندازه فعال عمل کند. مدیرعامل شرکت درباره محور اردبیل به سرچم گفت: اردبیل به لحاظ توپوگرافی در منطقه سخت و کوهستانی واقع شده است ؛ پیش از احداث این راه، برای حمل و نقل به ناچار باید از راه گردنه حیران و سپس محور پرترافیک آستارا به قزوین استفاده می شد اما با ساخت این راه علاوه بر کوتاه شدن زمان سفر تا دو ساعت افراد می توانند از مسیر ایمن تری عبور کنند. وی در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره مطالبات بخش خصوصی از دولت در بخش راهسازی پرسید، پاسخ داد: تاکنون 5/64 درصد از مطالبات پیمانکاران پرداخت شده و ما امیداریم با تخصیص اعتبار بتوانیم بقیه مطالبات را نیز پرداخت کنیم. صادقی با اشاره به اینکه بر طبق برنامه پنج ساله باید 8200 کیلومتر راه آهن، 2200 کیلومتر آزادراه، 5000 کیلومتر بزرگراه و 2200 کیلومتر راه اصلی ساخته شود، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 10 تا 15 درصد این هدف انجام شده و ما نزدیک به 50 تا 60 درصد برنامه سالانه خود را کامل کرده ایم. وی افزود: هدف ما احداث نزدیک به 1000 کیلومتر راه آهن به شکل سالیانه است که ما برای این مقدار بودجه نداریم و باید از بخش خصوصی کمک بگیریم. مدیرعامل شرکت ساخت ادامه داد: ما در حدود 450 کیلومتر راه آهن تا پایان سال افتتاح می کنیم که تاکنون 150 کیلومتر آن به بهره برداری رسیده، همچنین 400 کیلومتر آزادراه، 5000 کیلومتر بزرگراه و 3000 کیلومتر راه اصلی تا پایان سال به بهره برداری می رسد که تاکنون به ترتیب 246، 2000 و 1500 کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است. وی همچنین فرهنگ سازی و همکاری های فرابخشی در حوزه حمل و نقل جاده ای را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: ما باید عامل اجتماعی را در تصادفات جاده ای که سالانه جان 20 تا 25 هزار نفر را می گیرد مورد توجه قرار دهیم و این امر مشارکت وزارتخانه های کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، بهداشت و راه و شهرسازی را می طلبد تا بتوانیم از 70 درصد این تصادفات جلوگیری کنیم.
تصاویر
  • در دولت نهم و دهم انقلاب بزرگی در صنعت حمل و نقل کشور رخ داده است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو
جستجو
تگ ها
تگ ها
آرشیو اخبار
آرشیو اخبار
Skip Navigation Links.

....

آخرین به‌روزرسانی این صفحه: دوشنبه 23 مهر 1403 08:46