22326
X

اخبار

اخبار و اطلاعات اخبار
آغاز عملیات اجرایی 11 آزادراه با مشارکت بخش خصوصی
 

آغاز عملیات اجرایی 11 آزادراه با مشارکت بخش خصوصی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از سال 90 تا کنون عملیات اجرایی 11 آزادراه با مشارکت بخش خصوصی به ارزش 56 هزار و 620 میلیارد ریال آغاز شده است.
دوشنبه، 08 خرداد 1391 | Article Rating
به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، شب گذشته مهندس احمد صادقی معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه زنده تلویزیونی "زونکن" که از شبکه دو سیما به طور زنده پخش می‌شد، حضور یافت و علاوه بر بررسی موضوع سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقل کشور به سئوالات مردمی درباره مسایل مربوط به آزادراه قزوین – رشت نیز پاسخ گفت. صادقی در ابتدای این برنامه چرایی ساخت و احداث آزادراه قزوین- رشت را اینگونه تشریح کرد: محور تهران به سمت قزوین و رشت علاوه بر استفاده از منطقه گردشگری شمال کشور، در تکمیل کریدور شمال جنوب برای اتصال بنادر شمال کشور به جنوب و خلیج فارس نیز حایز اهمیت است، چرا که با تکمیل این کریدور کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند به آسیای میانه متصل می‌شوند. بر همین اساس طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته دولت تصمیم گرفت برای کاهش مسیر و اتلاف انرژی بزرگراهی با کیفیت استاندارد برای عبور مناسب ترافیکی در این مسیر طراحی و ساخته شود. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مشارکت بخش‌های مختلف در ساخت این بزرگراه افزود: بنا بر قانون ، دولت فراخوانی را برای احداث این پروژه بزرگ منتشر کرد، که در نهایت این آزاد راه با سرمایه 50 درصدی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، 25 درصدی بانک تجارت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تامین 25 درصد دیگر مورد نیاز احداث شد. صادقی حضور و مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف را عامل توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور دانست و گفت: خوشبختانه در ساخت آزادراه‌ها نحوه سود و زیان را خود سرمایه‌گذاران محاسبه می‌کنند و براساس نقشه‌های اجرایی و میزان ترافیک روزانه، ماهانه و سالانه می‌توانند نرخ عوارض را تعیین کنند که این مسئله خود به عنوان مشوق حضور و مشارکت بخش خصوصی برای تضمین بازگشت سرمایه است. دولت بازگشت سرمایه و سود سرمایه گذاران را تضمین کرده است مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه درباره کمیت و کیفیت حضور بخش خصوصی در پروژه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: با اصلاح قوانین دیگر ترسی برای ورود بخش خصوصی به این عرصه وجود ندارد چرا که دولت اصل سود سرمایه‌گذار را تضمین کرده است و خوشبختانه سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند در احداث و اجرای پروژه‌های بزرگ ملی مشارکت داشته باشند تا جایی که از سال 90 تا کنون عملیات اجرایی 11 آزادراه با مشارکت بخش خصوصی به ارزش 56 هزار و 620 میلیارد ریال آغاز شده است. صادقی در پاسخ به نحوه تعیین تملک اراضی که در مسیر عبور پروژه‌های وزار راه و شهرسازی قرار گفت: ما باید با صاحبان این املاک با قیمت مناسب به نتیجه برسیم که در این زمینه مقامات محلی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. اما بر اساس قانون اگر مالکی حاضر نشد زمین اش را با قیمت تعیین شده واگذار کند، طبق ماده 9 که در قانون پیش بینی شده است مبلغ ملک براساس قیمت کارشناسی در صندوق دولت برای مالک واریز شده و وزارت راه با هماهنگی مقامات قضایی کار اجرای پروژه را ادامه می‌دهد. معاون وزیر راه وشهرسازی درباره تأثیر احداث آزادراه قزوین- رشت بر ساختار فرهنگی، اقتصادی و... شهرهایی مانند رودبار که با احداث آزادراه از مسیر عبور حذف می‌شود، تصریح کرد: احداث آزادراه‌ها توجیه اقتصادی و فنی دارد. هنگام بهره‌برداری از چنین پروژه‌ای بی شک منافع افراد محلی و بومی نیز سنجیده می‌شود. یا احداث آزادراه قزوین-رشت و انحراف مسیر از داخل شهرها به خارج از آنها علاوه بر صرفه جویی در زمان سفر و کاهش مصرف سوخت می‌تواند کاهش آلودگی صوتی و محیطی در شهرها و امنیت ترافیکی برای آنها به ارمغان بیاورد. ضمن این که در کنار مسیر آزادراه‌ زمین‌هایی به عنوان محلی برای احداث مجتمع‌های رفاهی برای فروش محصولات شهر رودبار در نظر گرفته شده است که اهالی می‌توانند محصولات خود مانند زیتون را در این مسیر به گردشگران بفروشند.
تصاویر
  • آغاز عملیات اجرایی 11 آزادراه با مشارکت بخش خصوصی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو
جستجو
تگ ها
تگ ها
آرشیو اخبار
آرشیو اخبار
Skip Navigation Links.

....

آخرین به‌روزرسانی این صفحه: دوشنبه 23 مهر 1403 08:46