22326
X

اخبار

اخبار و اطلاعات اخبار
راهها بایست بخشنده طراحی شوند
در راستای نهضت احداث بزرگراهها در کشور
 

راهها بایست بخشنده طراحی شوند

معاون ساخت و توسعه شبکه راه‌های کشور گفت: نهضت احداث بزرگراهها در سراسر کشور و ساخت باند دوم در جاده ها در راستای اصل طراحی جاده ها به صورت بخشنده است به گونه ای که این فرصت فراهم شود تا اولین اشتباه راننده، آخرین اشتباهش نباشد.
چهارشنبه، 17 خرداد 1391 | Article Rating
به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، پنجمین قسمت از برنامه زنده تلویزیونی زونکن شب گذشته با حضور معاون ساخت و توسعه شبکه راه‌های کشور در خصوص موضوع اهداف این معاونت در جهت ساخت و توسعه شبکه‌ راه‌های کشور از شبکه دو سیما پخش شد. در ابتدای این برنامه مهندس خیراله خادمی درباره تعریف فنی بزرگراه‌ و مزیت آن گفت: در اصلاح فنی بزرگراه به مسیری گفته می‌شود که باند رفت و برگشت آن تفکیک شده به صورت 2 باند رفت و 2 باند برگشت باشد. این تفکیک مسیر باعث حذف حوادث انحراف به چپ و تصادفات رخ به رخ را که بیشترین دلیل تصادفات در کشورمان است، می‌شود. او در ادامه گفت: نحوه تشخیص این‌که چه جاده‌ای قابلیت تبدیل به بزرگراه را دارد در نظر گرفتن بار ترافیکی و ترانزیتی یک مسیر است. به طور استاندارد زمانی که در یک مسیر بیش از 5هزار وسیله در روز تردد کند باید به بزرگراه تبدیل شود. خادمی درباره تفاوت بزرگراه‌های درون شهری و برون شهری گفت: بنا به تفاوت ماهیتی ترافیک درون و برون شهری، بزرگراه‌های درون شهری و برون شهری نیز دو مقوله کاملا متفاوت هستند که به عنوان مثال ضوابط حرکت و سرعت مجاز و نحوه ورود به آنها تفاوت‌ وجود دارد.ترافیک در بیرون از محدوده شهری با سرعت بیشتر و همراه با عبور وسایل نقلیه سبک و سنگین است. وی درباره تفاوت بین بزرگراه و آزادراه نیز تصریح کرد: 4 تفاوت مهم بین آزادراه و بزرگراه وجود دارد. اول اینکه عرض آزادراه با شانه 10 به متر به بالا احداث می‌شود. بر خلاف آزادراه، بزرگراه‌ها دارای تقاطع هم‌سطح هستند. طرعت مجاز در آزادراه‌های ما 10 کیلومتر بر ساعت بیشتر یعنی 120 کیلومتر است و تفاوت مهم دیگر حضور و مشارکت بخش خصوصی در احداث آزادراه‌هاست که بر خلاف بزرگراه‌ها که توسط دولت احداث می‌شوند. معاون ساخت و توسعه شبکه راه‌های کشور در پاسخ به این سئوال که آیا راهها و جاده‌های ما طبق تعریف استاندارد جهانی راه‌ها (piarc) احداث می‌شوند، گفت: احداث بزرگراه و آزادراه بهترین راهکار برای ارتقای امنیت راه‌هاست چرا که خطر آفرین‌ترین سوانح در کشور ما به دلیل انحراف به چپ و تصادفات رخ به رخ است که با احداث آزادراه و بزرگراه حذف این تلفات را خواهیم داشت و فرصتی برای راننده است که اولین اشتباه او آخرین اشتباهش نباشد و این مفهوم بخشندگی راه‌هاست. وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره کیفیت بالاتر آزادراه نسبت به بزرگراه‌ها در کشور گفت: البته در کشور ما برخی بزرگراه‌ها وجود دارند که کیفیت بهتری نسبت به آزادراه‌ها دارند اما از آن جایی که بزرگراه‌ها با منابع کاملا دولتی ساخته می‌شوند اما آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی اجرا می‌شود و بخشی از عوارض پرداختی مردم نیز برای نگهداری آزادراه صرف می‌شود. حفظ و نگهداری راه‌ها نیز هزینه بسیار بالایی دارد و تأمین آن توسط دولت سخت است اما مردم در ارایه این خدمات می‌توانند با دولت همکاری کنند که بهترین راه آن خرید اوراق مشارکت است که سهم عمده‌ای در رفع موانع مالی و مشکلات خواهد داشت. وجود 11 هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه در کشور و 8 هزار کیلومتر در حال اجرا در ادامه خادمی درباره وضعیت توسعه بزرگراه‌های کشور گفت: در حال حاضر در کشور ما حدود 170 هزار کیلومتر جاده وجود دارد که 74 هزار کیلومتر آن راه اصلی، فرعی، بزرگراه و آزادراه است که 90 درصد بار ترافیکی کشور از طریق آن صورت می‌گیرد و تنها 10 درصد حمل و نقل ما ریلی، آبی و هوایی است. 75 درصد بار ترافیکی کشورمان روی 25‌هزار کیلومتر جاده است که براساس نیاز اولیه‌مان باید به بزرگراه و یا آزادراه تبدیل شود. وی افزود: اکنون در کشور 11 هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه وجود دارد و 8 هزار کیلومتر نیز در دست اجرا و 8 هزار کیلومتر دیگر نیز باید طراحی و اجرا شود که در تکمیل حلقه‌های کریدور شمال- جنوب و شرقی غربی تأثیر بسیار مهمی دارد. خادمی در تشریح برخی مسیرهای بزرگراهی کشور گفت: از سواحل دریای خزر از ساری به تهران 244 کیلومتر مسیر وجود دارد که 160 کیلومتر آن بزرگراه است و 84 کیلومتر نیز در حال اجراست که در اوایل سال آینده تکمیل می‌‌شود. مسیر دیگر تهران- قم – اراک- خرم آباد- اهواز- بندر امام به طول 950 کیلومتر وجود دارد که 850 کیلومتر ان احداث شده است و 100 کیلومتر باقی مانده تا سال آینده تکیل می‌شود. همچنین در مسیر قم- اصفهان- بندرعباس به طول 1500 کیلومتر نیز تنها 0 کیلومتر انتهایی آن باقی مانده است که به زود تکمیل می‌شود. وی ادامه داد: در مسیر شرق به غرب نیز از سرخس- مشهد- تهران- تبریز تنها 180 کیلومتر انتهایی آن باقی مانده است. از مسیر دیگر تهران- همدان- کرمانشاه و خسروی به طول 730 کیلومتر نیز تنها 83 کیلومتر باقی مانده که به زودی تکمیل می‌شود.
تصاویر
  • راهها بایست بخشنده طراحی شوند
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو
جستجو
تگ ها
تگ ها
آرشیو اخبار
آرشیو اخبار
Skip Navigation Links.

....

آخرین به‌روزرسانی این صفحه: دوشنبه 23 مهر 1403 08:46