به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور،مهندس احمد صادقی ضمن اعلام این مطلب افزود: بزرگترین و طولانی ترین تونل جاده ای کشور به طول 3280 متر به عنوان یکی از پروژه های مهر ماندگاردر قطعه یک واریانت گردنه امامزاده هاشم در جاده هراز واقع شده و امروز در حالی افتتاح می شود که تا سال 90 تنها 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و طی یک سال و نیم با تلاش شبانه روزی امروز مورد بهره برداری قرار می گیرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از آغاز عملیات اجرایی قطعه دو این پروژه به طول 3200 متر خبر داد و گفت: جهت اجچرای این قطعه نیز پیمانکار انتخاب و تجهیز کارگاه انجام شده و مقرر است با استفاده از دستگاه TBM که پیمانکار وارد میکند، تحول عظیمی در صنعت تونلسازی وزارت راه و شهرسازی رخ دهد و طی 35 ماه این تونل و قطعه دوم آن که حلقه مفقوده این پروژه محسوب می شوند، تکمیل شود.
صادقی یاد آور شد: با بهرهبرداری از این طرح و حذف گردنه امامزاده هاشم فاصله 21 کیلومتری منطقه پلور در استان مازندران تا آبعلی در استان تهران به 12 کیلومتر کاهش مییابد.
وی همچنین رفع مهمترین گره ترافیکی محور هراز، رفع مشکلات زمستانی این محور که حدود 70 درصد آن در گردنه امامزاده هاشم میباشد، ارتقاء مشخصات هندسی مسیر و حذف پیچهای با شعاع قوس پایین و کاهش شیب طولی مسیر، کاهش طول مسیر به میزان حدود 9 کیلومتر و کاهش قابل ملاحظه زمان سفر با صرفهجویی 300 میلیارد ریال در سال و نیز کاهش مصرف سوخت در حدود هراز میلیارد ریال در سال و کاهش قابل ملاحظه سوانح جادهای با صرفهجویی 500 میلیارد ریال از جمله مزایای اجرای این طرح عنوان کرد.
کلنگ زنی اجرای قطعه 2 و 3 آزادراه تهران-شمال
معاون وزیر راه و شهرسازی همچننین کلنگ زنی قطعه 2 و 3 آزادراه تهران-شمال با حضور ریاست محترم جمهور را گامی دیگر در تکمیل این پروژه عنوان کرد و افزود: اجرای این دو قطعه بیش از 3 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری لازم دارد که اجرای آن به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده است.
صادقی در رابطه با قطعه 1 این آزادراه گفت: منطقه 1 این آزادراه از تهران تا شهرستانک توسط پیمانکار چینی و در قالب فاینانس در حال اجرا است و احداث تونلهای این قطعه 23 کیلومتری به پایان رسیده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه فعلاً ساخت پلها در قطعه یک این آزادراه در حال انجام است، اضافه کرد: قرار شده است این قطعه تا پایان امسال مورد بهرهبرداری قرار گیرد که با بهره برداری از آن مسیر تهران تا چالوس 60 کیلومتر کوتاهتر می شود.
وی همچینن یادآور شد: قطعه 4 این آزادراه نیز که مدتی پیش با حضور ریاست محترم جمهور افتتاح شد، هم اکنون زیر عبور قرار داد که کاهش یک ساعته زمان سفر، صرفهجویی سالانه 15 میلیارد تومان سوخت و کاهش هزینههای تصادفات رانندگی به میزان 20 میلیارد تومان از مزایای بهره برداری از قطعه4 این آزادراه است.