به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، روز گذشته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همراه مهندس صادقی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه و جمعی از خبرنگاران رسانه های جمعی با سفر به استان مازندران از قطعه یک آزادراه تهران-شمال بازدید کردند.
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم گفت: این پروژه از پروژههای مهم و اولویتدار وزارت راه و شهرسازی است که نسبت به آن در میان افکار عمومی حساسیت زیادی ایجاد شده است.
وی افزود: علاوه بر این مسافرتهای زیادی بین تهران و شمال انجام میشود که با درنظر گرفتن آمار سوانح رانندگی، اهمیت تکمیل این آزادراه از نظر اقتصادی و حفاظت از جان شهروندان بسیار مهم است.
آخوندی با بیان اینکه از ابتدا در زمینه مسائل مالی و فنی، اندیشه و مطالعات خوبی در این پروژه صورت نگرفته است، افزود: ایده اولیه این پروژه، پیشنهاد یک پیمانکار بود که منابعی را از خارج کشور تأمین کنیم و بعد از اجرای پروژه، بازگشت سرمایه از محل اراضی حاشیه آزادراه و سایر امکانات انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما این پروژه بالأخره به یک ارگان ایرانی سپرده شد و موضوع تأمین منابع آن از خارج کشور کلاً منتفی شد. ولی پروژه بعد از 17 سال هنوز با مشکلات مالی و حقوقی مواجه است.
آخوندی خاطرنشان کرد: در بررسیهای اولیه انجام شده، درباره مسائل مالی، فنی و حقوقی این پروژه اطلاعاتی کسب کردهام و از آقای سلامی، رئیس انجمن حسابرسان ایران خواهش کردم که گزارش مالی این پروژه از لحظه آغاز تاکنون را تهیه کند. ضمن آنکه از تمامی تعهدات طرفین نظیر پیمانکاران، مشاوران و وزارت راه گزارشی به اینجانب ارائه دهد.
وی تاکید کرد : بدون بررسی مسائل مالی و حقوقی این پروژه، سرعت بخشیدن به اجرای کار موقت خواهد بود.
آخوندی تصریح کرد: در حال حاضر، در حال تهیه تصویری دقیق از وضعیت مالی، فنی و حقوقی پروژه هستیم که با تهیه این گزارش در مدت زمان کوتاه (حدود سه هفته)، موضوع با رئیسجمهور مطرح میشود و تصمیمی نسبت به مسائل حقوقی و مالی پروژه با هماهنگی ارگانهای دستاندرکار اخذ خواهد شد و سپس براساس این تصمیم، نسبت به اجرای فنی عمل خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیمانکار چینی تقریباً توانایی انجام کار را دارد، گفت: در قطعه یک آزادراه، پیشرفت فیزیکی 40 درصد برآورد میشود، بخش عمدهای از پلها و لاینینگ تونلها و تجهیز آنها باقی مانده است اما به نظر میرسد پیمانکار توانایی انجام کار را دارد.
آخوندی ادامه داد: مشاور پروژه زودترین زمان برای اتمام قطعه یک را به حل مسائل حقوقی و مالی ارجاع داد، بنابراین قبل از رفع مسائل مالی و حقوقی پروژه، اعلام زمان بهرهبرداری وعدهای بیپشتوانه است.
آزادراه تهران-شمال راه دسترسی به اراضی حاشیه ای ندارد
وی تصریح کرد: در حال حاضر برخی سودجویان به بهانه افزایش نرخ اراضی حاشیه آزادراه، این زمینها را با قیمتهای گزاف به مردم میفروشند که از همین تریبون به مردم اعلام میکنم آزادراه تهران ـ شمال هیچ دسترسی به اراضی حاشیهای نخواهد داشت و خودرویی که در تهران وارد این آزادراه میشود در کمربندی چالوس ـ تنکابن از آزادراه خارج خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید دوباره بر اینکه مردم فریب سودجویان را نخورند، اضافه کرد: هیچ راه دسترسی به اراضی اطراف وجود نخواهد داشت و مردم فکر نکنند قیمت اراضی حاشیه آزادراه با تکمیل آن افزایش مییابد.