به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، جلسه ی شورای فنی شرکت که به منظور تبیین استراتژی ها و سیاست های کلی در حوزه ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل پیش از این با حضور معاونان و مدیران کل و کارشناسان شرکت برگزار می شد، از این پس در آن اساتید دانشگاه و کارشناسان نخبه و مطرح کشور نیز حضور خواهند داشت.
در اولین جلسه از سلسله جلسات شورای فنی، دکتر نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی، دکتر رهایی رئیس دانشگاه امیرکبیر، دکتر علی خدایی رئیس دانشکده عمران دانشگاه امیرکبیر، دکتر بازیار و دکتر میرمحمد صادقی از اساتید دانشگاه علم و صنعت، مهندس خسروشاهی از اساتید دانشگاه امیرکبیر، مهندس نادری رئیس سابق موسسه قیر و آسفالت وزارت راه وترابری و معاونان و کارشناسان شرکت ساخت و توسعه حضور داشتند.
در این جلسه رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن تاکید بر اهمیت سند چشم انداز توسعه در برنامه ریزی های اجرایی، گفت: بایست با توجه به این سند بسترها و زمینه های دسترسی به اهداف را فراهم کرد و تمامی فعالیت ها اعم از تحقیقات و پژوهشها و آموزشها مبتنی بر این موضوع پیش برده شود.
دکتر رهایی در بخش دیگری استفاده از توانمندی های شورای عالی علوم، تحقیقات و فن آوری را یکی از راهکارهای پیش رو جهت تحقق اهداف شرکت دانست و افزود: این شورا که متشکل از 8 وزیر از جمله وزیر راه و شهرسازی است، دارای توانمندی های مدیریتی و اجرایی فراوانی است که می توان با برنامه ریزی صحیح از آن بهره برد.
دکتر رهایی همچنبن نقد و بررسی فعالیتهای پژوهشکده حمل و نقل برای رسیدن به وضعیت مطلوب، امری ضروری عنوان کرد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه نیز در صحبت های خود در رابطه با ساخت انواع شبکه های ریلی با مشخصات خاص برای صنایع مختلف را از جمله راهکارهای معاونت ساخت و توسعه راه آهن برای افزایش بهره وری و صرفه جویی در ساخت خطوط ریلی عنوان کرد.
معاون ساخت و توسعه راهها و بزرگراهها نیز در این جلسه بر ضرورت ایجاد بستر مناسب جهت اجرای پژوهشهای مناسب با فعالیتها در شرکت تاکید کرد.
در ادامه ی جلسه مهندس نادری رییس سابق موسسه قیر و آسفالت وزارت راه و ترابری نبود طرح جامع حمل و نقل در وزارت راه را یکی از دلایل مشکلات امروز دانست و گفت: بایست این طرح تهیه شود و سپس کمیته ای برای تعیین اولویت بندی پروژه ها تعیین شود.
دکتر بازیار استاد دانشگاه علم و صنعت نیز در خصوص حضور دو عضو از سازمان مدیریت و یک عضو از پژوهشکده حمل و نقل یا مرکز تحقیقات را در جلسه ی شورای فنی پیشنهادی را مطرح کرد و گفت: استراتژی این شورا باید بر کارهای کلان متمرکز شود و آینده پژوهشی در صدر الویت های شورا قرار گیرد.
مشاور عالی مدیرعامل نیز در این جلسه گزارشی را راجع به نحوه شکل گیری شورای فنی شرکت ، کمیته ها و جلسات گذشته این شورا به حاضرین ارائه داد.
مهندس گروسی در این گزارش از برگزاری 54 جلسه شورای فنی از ابتدای تشکیل آن تا کنون خبر داد و گفت: در حال حاضر 22 مورد پژوهشی اولویت بندی شده و در جلسه شورا تصویب شده آماده انجام است و 5 مورد نیز توسط پژوهشکده حمل و نقل در دست اقدام است.
مشاور عالی مدیرعامل همچینین از توقف فعالیت های آموزشی در دو سال اخیر و ضرورت احیای آنها سخن گفت.
در پایان این جلسه نیز معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن جمع بندی نظرات ارائه شده، معاونان ساخت و توسعه راه آهن، بزرگراه و آزادراه را مکلف به ارایه گزارش وضع موجود در حوزه ذیربط در جلسه ی آتی شورای فنی کرد.