به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، دکتر نصر آزادانی ارتباط ریلی را یکی از راههای مناسب و ایمن شبکههای ارتباطی بین شهری دانست و گفت: استان لرستان یکی از استانهای بهرهمند از این روش ارتباطی است و خط راهآهن سراسری جنوب از این استان عبور می کند، اما با توجه به عبور این راهآهن از میان درههای رشته کوه زاگرس و عدم وجود ایستگاههای مناسب و نبود راههای دسترسی مناسب به ایستگاهها در این بخش از مسیر، راهآهن باعث توسعه چشمگیری در استان لرستان نشده است.
وی افزود: در این میان فقط ایستگاه درود به علت تشکیلاتی بودن و راه دسترسی مناسب باعث توسعه شهر درود شده و این امر نشاندهنده این است که میتوان با اتصال شهرهای دیگر استان به راهآهن سراسری امکان پیشرفت این منطقه از ایران را فراهم آورد.
نصرآزادانی مسیر این خط ریلی را اینگونه تشریح کرد: راه آهن درود- خرم آباد به طول 114 کیلومتر با طراحی سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافربری، از حوالی 5 کیلومتری ایستگاه درود واقع در مسیر راه آهن موجود آغاز و با عبور از اراضی کشاورزی در کیلومتر 3 درشمال شهر درود به ایستگاه جدید درود
می رسد. با توجه به انشعاب راه آهن جدید ازحدفاصل مسیر بین ایستگاه رودک تا شهر درود، بایستی مسیر راه آهن موجود حدفاصل این دو ایستگاه بصورت خط دوم احداث و توسط رمپهایی به مسیر جدید راه آهن متصل می شود.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن ادامه داد: این مسیر از ایستگاه درود جدید به موازات جاده موجود چالان چولان تا کیلومتر 26 در اراضی کشاورزی امتداد یافته و با عبور از مناطق عمدتا تپه ماهور غرب چالان چولان در کیلومتر 37 به ایستگاه دلی آباد می رسد.در ادامه مسیر تا کیلومتر 48 در مناطق کوهستانی و دره دلی آباد ادامه پیدا نموده و توسط یک دستگاه تونل طویل حوالی کیلومتر48 الی52 از ارتفاعات خرسان عبور می کند.
وی افزود: مسیر در کیلومتر 53 از شرق روستای پاراپونه گذشته و تا کیلومتر 62 به موازات جاده موجود پاراپونه در مناطق کوهستانی ادامه و در کیلومتر 77 توسط یک دستگاه تونل بزرگ حوالی کیلومتر77 الی80 ازارتفاعات کوه دیلمه می گذرد و تا کیلومتر 90 همچنان در مناطق کوهستانی ادامه یافته و سپس با عبور از مناطق تپه ماهور و کشاورزی درحوالی 9 کیلومتری شهر خرم آباد درکیلومتر 114 مسیر خاتمه پیدا می کند.