به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حملونقل کشور، دکتر علی نورزاد در بازدید از خطآهن میانه- تبریز با اشاره به مزایای احداث این طرح گفت: با احداث راهآهن میانه- بستانآباد- تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافری، مسافت برای قطارهای باری- ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش مییابد و با توجه به اینکه راهآهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راهآهن جمهوری آذربایجان و در رازی به راهآهن ترکیه متصل میشود، احداث این محور از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی با اشاره به طول این طرح عنوان کرد: این خطآهن به طول 200 کیلومتر در 10 قطعه دارای 10 ایستگاه، 5 دستگاه تونل به طول 9000 متر، 20 دستگاه پل بزرگ است که حداکثر سرعت برای قطارهای مسافری 160 کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری 100 کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است.
دکتر نورزاد با اشاره به اهمیت استراتژیک این طرح در ارتباط با کشورهای همسایه افزود: محور میانه- تبریز یکی از پروژههای اولویتدار وزارت راه و شهرسازی است که در ادامه به کشورهای ترکیه و آذربایجان متصل خواهد شد و از منظر ترانزیت کالا و مسافر بسیار مهم است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه با اشاره به خط آهن فعلی این مسیر که از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر تهران- تبریز شروع میشود گفت: مسیر فعلی عمدتا از مناطق کوهستانی عبور میکند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوقالعاده کم است و در نتیجه با احداث خطآهن میانه- بستانآباد- تبریز زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از 7ساعت و نیم به کمتر از 3 ساعت و برای قطارهای باری در حدود 5 ساعت کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به مزایای این طرح تصریح کرد: این خط آهن باعث صرفهجویی در سوخت، کاهش توقفهای مکرر قطار به دلیل دوخطه بودن مسیر، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی و کاهش آلایندههای محیطی خواهد شد.
دکتر نورزاد با اشاره به اهمیت شمالغرب کشور آن را از کانونها و محورهای پرتردد کشور دانست و افزود: با توجه به پیشرفت قابل توجه محور مذکور، حدفاصل بستان آباد تا میانه، تلاش بر این است تا برای روسازی و اتمام قطعه 10 این پروژه قرارداد مشارکتی با یک شرکت خارجی انعقاد یابد و این پروژه در این بخشها واگذار گردد.