به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور حسن احمدی نوری با اعلام این خبر گفت: در سال جدید بعد از آزادراه تبریز- مرند- بازرگان، مراغه- هشترود و سبزوار- نیشابور- مشهد، آزادراه آبیک- چرمشهر چهارمین آزادراه کشور است که عملیات اجرایی آن در سال "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" با تعامل و همکاری بخش خصوصی آغاز خواهد شد.
معاون ساخت وتوسعه آزادراهها اضافه کرد: این آزادراه به طول 158 کیلومتر در نقطهای از آزادراه کرج- قزوین در محدوده صنعتی آبیک آغاز و پس از عبور از مناطق نظرآباد، هشتگرد، اشتهارد، آزادراه تهران- ساوه را قطع کرده و از محدوده جنوبی فرودگاه امام خمینی میگذرد و در محدوده شهرک صنعتی چرمشهر در تلاقی با آزادراه قم- گرمسار پایان مییابد.
وی یادآور شد: ساخت آزادراه جنوبی تهران به منظور حل مشکل ترافیک استان تهران و تکمیل کریدورهای بینالمللی از اهمیت ویژهای برخوردار است و احداث آن موجب کاهش چشمگیر ترافیک آزادراه قزوین- کرج و کرج- تهران خواهد شد.
احمدی نوری کاهش گازهای گلخانهای را یکی دیگر از مزایای مهم این طرح دانست و عنوان کرد: با کاهش گازهای گلخانهای مانند Co2، 4/5 میلیون تن، معادل 4هزار و 600 میلیارد ریال صرفهجویی اقتصادی میشود.
وی با بیان اینکه این آزادراه در 3 باند رفت و 3 باند برگشت احداث خواهد شد ادامه داد: این مسیر دارای 8 دستگاه تبادل، 10 دستگاه تقاطع غیرهمسطح با راههای فرعی و راهآهن است که ساخت 2 دستگاه پل رودخانهای بر روی رودخانه شور نیز از دیگر اقدامات ویژه در این مسیر است. وی همچنین سرعت طراحی شده این آزادراه را 130 کیلومتر بر ساعت عنوان کرد.
معاون ساخت وتوسعه آزادراهها افزود: پیشبینی میشود با بهرهبرداری از این آزادراه در سال 1398 بیش از 2هزار، در سال 1408 بیش از 4 هزار و در سال 1418 نیز رقمی بیش از 7 هزار تردد روزانه از طریق این مسیر صورت گیرد که همین امر اهمیت این مسیر را در شبکه حمل و نقل کشور و لزوم احداث این آزادراه را توجیه میکند.