به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، جلسه ای با حضور اعضای انجمن بین المللی پیمانکاران چینی، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس شورای هماهنگی و سیاستگذاری تأمین مالی خارجی پروژههای وزارت راه و شهرسازی، معاونان و مدیران شرکت و نمایندگانی از وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن ارایه توضیحاتی در رابطه با وضعیت زیرساخت های حمل و نقل در کشور گفت: بر اساس چشم اندازهای ترسیم شده در سال 2013 کل طول خطوط ریلی در دست بهره برداری در ایران معادل 10 هزار کیلومتر و آزادراه های موجود حدود 2 هزار و 100 کیلومتر بوده است.
علی نورزاد افزود: در نظر است خطوط ریلی تا سال 2020 به 15 هزار کیلومتر برسد که از این مقدار 20 درصد به صورت برقی و 20 درصد به صورت دو خطه به اجرا در خواهد آمد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه آغاز عملیات اجرایی 4 هزار و 800 کیلومتر راه آهن در سال های آینده را از دیگر برنامه های توسعه شبکه ریلی در ایران عنوان کرد و گفت: اجرای این میزان از خطوط ریلی به صورت فاینانس به میزان 5 میلیارد یورو صورت خواهد گرفت.
نورزاد در ادامه به تشریح جدول پروژه های ریلی آماده سرمایه گذاری پرداخت و پروژه هایی چون راه آهن سریع السیر قم-اصفهان، قزوین-رشت-انزلی-آستارا، ملایر-کرمانشاه، کرمانشاه-خسروی، میانه-تبریز، شیراز-بوشهر، تهران-همدان-سنندج و گرگان-بجنورد-مشهد را آماده حضور سرمایه خارجی عنوان کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی جمعا از 32 پروژه ریلی آماده سرمایه گذاری در کشور از طریق فاینانس نام برد که در برنامه آتی شرکت قرار دارد.
وی در پایان ضمن اعلام آمادگی ایران برای گسترش همکاری با شرکت های چینی گفت: در حال حاضر در ایران بیش از حدود 660 پروژه راه و راه آهن در دست اجرا است که برای تکمیل آن به سرمایه ای بالغ بر 11 میلیارد یورو نیاز است و تلاش وزارت راه و شهرسازی بر ایجاد فضای مناسب برای مشارکت شرکت های خارجی در احداث این پروژه ها است.
در ادامه رئیس شورای هماهنگی و سیاستگذاری تأمین مالی خارجی پروژههای وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سابقه همکاری های ایران با شرکت های چینی، گفت: تجربه سال های اخیر به ما نشان داده است که بایست راه های جدیدی برای تامین منابع پروژه های زیرساختی در نظر گرفته شود که در صورت تحقق این اعتبارات، شرکت های چینی شانس بیشتری برای حضور در این پروژه ها به عنوان سرمایه گذار و تامین کننده منابع مالی و در عین حال پیمانکار را خواهند یافت.
دکتر کاشان افزود: حقیقت این است که در صورت برداشته شدن تحریم ها، شاهد حضور پررنگ کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در ایران خواهیم بود که این امر به حضور رقبایی قوی برای شرکت های چینی منجر خواهد شد.
رئیس شورای هماهنگی و سیاستگذاری تأمین مالی خارجی پروژههای وزارت راه و شهرسازی از 3 راه حل پیشنهادی به شرکت های چینی برای تامین منابع مالی نام برد و اظهار داشت: اولین راه حل به سفر ریاست محترم جمهور ایران به چین مربوط می شود که در سفر رییس بانک مرکزی به چین نیز در رابطه با این موضوع گفتگوهایی صورت گرفت تا سقف فاینانس ایران به 70 میلیارد دلار افزایش یابد.
کاشان راه حل دوم را اینگونه تشریح کرد: اجرای پروژه ها به صورت BLT یکی از راه حل ها است به گونه ای که شرکت های چینی با دریافت وام از بانک های خود، پروژه های زیرساختی را احداث کنند و سپس دولت ایران با اجاره این پروژه ها، ماهانه مبلغی را در اختیار این شرکت ها قرار دهد.
وی اضافه کرد: سومین راه حل نیز نوعی سرمایه گذاری است که در آن پروژه ها با سرمایه شرکت های چینی احداث می شوند، سپس بر اساس قرارداد با دولت ایران، این پروژه ها بر اساس ضوابط خاصی پس از چند سال به ایران واگذار شده و یا در اختیار شرکت چینی باقی می ماند.
در ادامه ی این جلسه رئیس انجمن بین المللی پیمانکاران چینی با معرفی افراد حاضر در جلسه به ذکر توضیحاتی در ارتباط با این انجمن پرداخت و گفت: این انجمن تابع وزارت بازرگانی چین و مسئول مبادلات شرکت های چینی با کشورهای خارجی است که تقریبا تمامی شرکت های بزرگ چینی فعال در زمینه های عمرانی در آن عضویت دارند.
وی افزود: شرکت های عضو این انجمن در حال حاضر مشغول انجام بیش از 200 پروژه در کشورهای خارجی هستند که علاقمندند تا با گسترش تعاملات زمینه فعالیت خود در ایران را افزایش دهند.
رئیس انجمن بین المللی پیمانکاران چینی اظهار امیدواری کرد تا دولت ایران تسهیلاتی را برای شرکت های چینی فراهم کند تا فضای مناسبی برای توسعه همکاری های مشترک فراهم آید.
او پیشنهاد داد: انجمن بین المللی پیمانکاران چینی و شرکت ساخت و توسعه سیستمی ایجاد کنند تا بتوانند همکاری های خود در اجرای پروژه های زیرساختی را به صورت مشترک تسهیل کنند.
وی همچنین از مسئولان شرکت ساخت و توسعه دعوت کرد تا در کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری و عمران که خردادماه سال آینده در چین برگزار می شود، حضور کنند تا کشورهای دیگر را با فرصت های سرمایه گذاری در ایران آشنا کنند.
رایزن اتاق بازرگانی چین نیز در این جلسه با اشاره به سفر وزیر بازرگانی چین به ایران و دیدار با وزیر اقتصاد گفت: در این جلسات طرفین به توافقاتی در رابطه با موضوعات مختلف رسیدندکه امید داریم با توجه به حضور انجمن بین المللی پیمانکاران چینی در ایران و برگزاری این جلسات، همکاری های دو کشور در زمینه های عمرانی بیشتر شود.
در پایان این جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از حضور هیات چینی در ایران اظهار امیدواری کرد تا این جلسات به سرمایه گذاری چینی ها در زیرساخت های حمل و نقل ایران و تکمیل کریدورهای بین المللی کشور منجر شود.