به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، دکترعلی نورزاد به همراه معاون ساخت وتوسعه آزادراهها و جمعی از مسئولان، از پروژههای شرکت ساخت و توسعه در استانهای آذربایجان غربی و شرقی بازدید کردند.
مهندس احمدی نوری در حاشیه این بازدید با اشاره به نقش کلیدی این محور در کاهش مسیر بین دو استان و توسعه گردشگری منطقه گفت: آزادراه تبریز - ارومیه به طول 130 کیلومتر است که قطعه 4 آن به طول 32 کیلومتر در حوزه آذربایجان شرقی قراردارد و یکی از طرحهای بزرگ وزارت راه وشهرسازی است که نقش کلیدی درتوسعه محورهای ارتباطی شمال غرب کشور ایفا میکند و پیشرفت در قطعات 1 و 2 و 4 به صورت ویژهای در حال پیگیری است..
معاون ساخت وتوسعه آزادراهها با اشاره به قطعات این طرح افزود: آزادراه ارومیه- تبریز در 5 قطعه در حال انجام است که قطعه اول به طول5/24 کیلومتر حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، قطعه دوم به طول 15 کیلومتر که عملیات اجرایی پل میانگذر دریاچه ارومیه در سالهای گذشته انجام شده است و در حال حاضر عملیات تکمیلی این قطعه شامل تعریض و تسطیح و روسازی آن در دست ساخت بوده و 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی در ادامه با اشاره به طول 29کیلومتری قطعه سوم که از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای ادامه مییابد عنوان کرد: تغییر کریدور در این قطعه از گزینه ساحلی به کوهستانی با احداث تونل، مطالعات زیست محیطی و مطالعات مسیر همزمان در حال انجام است که در صورت انتخاب گزینه کوهستانی طول این قطعه 19 کیلومتر خواهد شد.
قطعه چهارم نیز به طول 29 کیلومتر است که با احداث یک باند دو خطه جدید به موازات مسیر دو خطه موجود، این مسیر به درجه آزادراهی ارتقا مییابد.
وی تصریح کرد: این طرح در2 بخش ساخت پل میانگذر دریاچه ارومیه وآزاد راه شهید کلانتری طراحی شده، که بهرهبرداری از آن باعث صرفه جویی در بعد مسافت و زمان خواهد شد.
معاون ساخت وتوسعه آزادراهها یادآور شد: هدف از اجرای این پروژه کاهش خسارت تصادفات جادهای، کاهش اتلاف زمان، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک وسایل نقلیه، رونق اقتصادی واجتماعی منطقه و توسعه صنعت گردشگری است و مهمترین ویژگی این طرح کاهش مسافت میان شهرهای تبریز و ارومیه از 250 کیلومتر به 130 کیلومتر و تبدیل مسیر 2 خطه به 4 خطه با ویژگیهای آزادراهی است.