به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اختلاف نظر در جانمایی پل اتصال راه آهن گرگان-اینچه برون میان ایران و ترکمنستان و تغییر محل اولیه احداث پل توسط پیمانکار ترکمنستانی و بروز مشکلات ایمنی و مرزی سبب شد تا معاون وزیر راه و شهرسازی و وزیر راه آهن ترکمنستان در جلسه ای مشترک در رابطه با رفع این مشکل گفتگو کنند .
بنابر این گزارش همچنین جلسه ای نیز با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، مرزبانی ناجا، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، راه آهن جمهوری اسلامی، شرکت ساخت و توسعه و مسئولان ترکمنستانی برگزار شدکه در نهایت مقرر شد تا این پل در همان محل اولیه پیش بینی شده احداث شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این جلسه یکی از استراتژی های اصلی ایران را افزایش سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی کالا و مسافر عنوان کرد و گفت: این مهم تنها با توسعه شبکه ریلی بالاخص توسعه خطوط راه آهن برون مرزی محقق می شود.
وی اضافه کرد: ما بنا داریم سهم جابجایی بار توسط ریل را تا سال 1400 به 200 میلیون تن افزایش دهیم که برای تحقق این امر بایست میزان خطوط ریلی در کشور 6 برابر شود.
نورزاد با بیان اینکه راه آهن گرگان-اینچه برون یکی از مسیرهای در دست احداث برای تحقق اهداف در زمینه ترانزیت است، گفت: هدف ما از ساخت این راه آهن علاوه بر افزایش و تنوع درآمدهای کشور، توسعه رابطه با کشور دوست و همسایه ترکمنستان است که بهره برداری کامل از این خط ریلی زمینه توسعه ارتباطات را فراهم می کند.
نورزاد ادامه داد: طی 10 سال گذشته میزان صدور کالا به کشور ترکمنستان از ایران تقریبا ده برابر افزایش پیدا کرده است که توسعه شبکه حمل و نقل میان دو کشور به گسترش این میزان کمک شایانی خواهد کرد.
وی یادآور شد: راه آهن گرگان – اینچه برون بخشی از پروژه بزرگ راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان است که در هر 3 کشور به طور جدی در حال تکمیل است و بهره برداری از آن انتفاع سه کشور همسایه را در پی خواهد داشت.
نورزاد ادامه داد: قزاقستان نیز یکی از شرکای تجاری بزرگ ایران در منطقه است و از آنجا که عمده ترین صادرات ایران به قزاقستان سیمان است، این راه آهن بهترین وسیله جابجایی آن محسوب می شود و بهره برداری از آن کشور ترکمنستان را نیز منتفع خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه اتصال ایران به کشورهای آسیای میانه و روسیه و چین توسط این خط ریلی را موجب گسترش ترانزیت در کشور دانست و اضافه کرد: ایران در مسیر کریدورهای ترانزیتی مهمی از جمله کریدور شمال، جنوب، کریدور حمل ونقلی اروپا، قفقاز، آسیا، کریدور سه گانه آلتید، کریدور جاده ابریشم و شبکه بزرگراهی آسیایی قرار گرفته است که می توانند ایران را به عنوان یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت در دنیا معرفی کنند.