به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد اضافه کرد: در 10 سال گذشته، حدود 7 درصد از اعتبارات تخصیصی به وزارت راه برای خرید قیر استفاده می شد که به دلیل قیمت ارزان آن حجم زیادی از بودجه عمرانی را شامل نمی شد، اما امروز به دلیل بالا رفتن قیمت قیر به طور مثال در سال گذشته 35 تا 40 درصد از اعتبارات تخصیصی وزارت راه در احداث یا بهسازی جاده ها صرف خرید قیر شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جاده ها جزء سرمایه های ملی کشورها به حساب می آیند، گفت: هر ساله بخش زیادی از بودجههای عمرانی کشور صرف ساخت، ترمیم، بهسازی، حفظ و نگهداری جاده ها می شود.
وی تأمین اعتبار کافی برای ساخت و توسعه انواع راه ها را چالشی دانست که مدیران همواره با آن مواجه هستند و افزود: روسازی پرهزینه ترین بخش اجرا و نگهداری راه است و روسازیها می توانند هزینه اجرای هر کیلومتر را به صورت چشمگیری افزایش دهند. بدین ترتیب زمانی که بودجه نگهداری نیز به آن اضافه شود، به سادگی دیده می شود که چرا باید هزینه اجرا و نگهداری روسازی با یک روش مؤثر اقتصادی انجام شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه یادآور شد: راههایی با حجم ترافیک زیاد و بار محوری سنگین، بستر ضعیف، رطوبت بالا، محورهای با شیب بالا، مناطقی مواجه باکمبود مصالح و مناطقی که دارای الزامات محیط هستند ویژگی خاصی را به روسازی بتنی میبخشد.
نورزاد همچنین استفاده از روسازی RCC در جاده جنگل گلستان را از نخستین تجربه های استفاده از این نوع روسازی در کشور عنوان کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: استفاده از روسازی بتنی دارای مزایایی چون صلبیت و عدم تغییر شکل، سازگاری با شرایط اقلیمی مختلف کشور، ویژگی استفاده در بعضی از مناطق خاص مانند شمال کشور و صنعتی و سازگاری با محیط زیست به ویژه درمناطق مورد نظر محیط زیست است.
وی استفاده از روسازی بتنی را دارای صرفه اقتصادی و ارزان تر تمام شدن هزینه پروژه های عمرانی دانست و گفت: برای همین این روش در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز بسیار موثر است که به همین دلیل مقرر کردیم طی چند ماه گذشته برای ساخت پروژه هایی مثل آزادراه اصفهان-شیراز نیز از این روش استفاده شود.