به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، صبح امروز سومین همایش و نمایشگاه سد و تونل ایران با سخنرانی معاون وزیر راه و شهرسازی به عنوان دبیر این همایش، در دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.
دکتر علی نورزاد که دارای مدرک دکترا در رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه کنکور دیا کانادا و استادیار دانشگاه شهید بهشتی است به عنوان دبیر این همایش در سخنانی ضمن ارایه تاریخچه ای از سد و تونل سازی و وضعیت حال حاضر آن در ایران، اهداف و ویژگی های این همایش را برای حاضران تبیین کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی سدسازی و تونل سازی در ایران را دارای قدمت هزاران ساله دانست و گفت: این امر از روزگاران پیشین مورد توجه ایرانیان بوده و از سالیان دور به علت شرایط اقلیمی خاص و نیازهای روزمره، آب ماده ای بسیار ارزشمند برای این سرزمین بوده است که این امر را علاوه بر احداث بندهای انحرافی، سدسازی و آثار بر جای مانده عینی در این تمدن باستانی، می توان در فرهنگ غنی و حافظه تاریخی ایرانی و جایگاه و ارزشی که ایرانیان برای آب به عنوان سمبل پاکی قائل می شدند به وضوح مشاهده کرد.
نورزاد با اشاره به نقش ایرانیان در دانش ساخت انواع تونل ها افزود: این دانش جزیی از دانش پیشرفته به حساب می آید که همگام با رشد انواع تکنولوژی ها و فناوری های نو، رشد یافته و نقش ایرانیان نیز در این میان چشمگیر بوده است اما با چالش ها و مشکلاتی نیز چون طولانی شدن طرح ها، چند برابر شدن هزینه ها و مشکلات زیست محیطی و اجتماعی مواجه بوده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در تشریح نحوه شکل گیری همایش سد و تونل یادآور شد: این همایش که با شناسایی یک خلا جدی در زمینه بحثهای حرفهای بخش های سد و تونل در سال 1389 تشکیل شد، اینک بعد از سه دوره برپایی منظم در مهرماه سالهای فرد، توانسته به عنوان یک برند تاثیرگذار و پویا جای خود را در بخش های سد و تونل باز کند.
وی ادامه داد: در نبود رویدادهایی که توجه اصلی آنها به مسائل حرفه ای این بخشها باشد، همایش و نمایشگاه سد و تونل به یک حرکت مورد اقبال و پذیرش در عموم دستاندرکاران مرتبط در کشور تبدیل شده است.
نورزاد تاکید کرد: عموم رویدادهای اینچنینی در کشور ما از ضعف برگزاری منظم و انسجام در محتوا رنج می برند، موضوعی که تلاش شده است در این رویداد به نقطه قوت تبدیل شود و تمامی دست اندرکاران بدانند که هر دو سال یک بار در مهرماه گردهم جمع می شوند و مسائل حرفهای خود را با رویکردی سیستماتیک و علمی بررسی می کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی عدم توجه صرف به مسائل علمی و پژوهشی را نقطه تمایز این همایش با سایر همایش ها عنوان کرد و اظهار داشت: به همین دلیل در انتخاب محورها و سوالات همایش محدود عمل کرده ایم، چون به دنبال جمع بندی های نسبتا ملموس و کاربردی هستیم و از فهرست کردن تمامی موضوعات قابل پیگیری در یک بخش مانند دیگر همایش ها پرهیز می کنیم.
دبیر علمی سومین همایش سد و تونل همچنین از دریافت 301 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش خبر داد که 151 مورد آن مورد پذیرش قرار گرفتند.
وی اضافه کرد: پس از اعلام نتایج داوری 70 اصل مقاله دریافت شد که 43 درصد آن به بخش سد، 40 درصد به بخش تونل و 17 درصد به بخش عمومی اختصاص داشت که کماکان موضوعات دریافتی در بخش سد علی رغم وجود چالش در مسائل بهره برداری بر حوزه های مهندسی متمرکز بود.
نورزاد در پایان اظهار امیدواری کرد: با توجه به تلاش کمیته علمی و در نظر گرفتن ابعاد کیفی مقالات، ساختار کارشناسانه و بی طرف فضای علمی همایش، امید داریم تا در نهایت مجموعه مقالات پاسخگوی نیازهای کاربردی و کارشناسی دست اندرکاران حوزه های سد و تونل کشور باشد.