به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، دکتر علی نورزاد با اعلام این خبر گفت: این خطآهن به عنوان کریدور ریلی شمال- جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آنجا تا شهر برکت در ترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچه برون تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده است.
نورزاد افزود: این خط ریلی جدید کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای خلیج فارس متصل میکند.
وی طول این خطآهن را 926کیلومتر عنوان کرد و اظهار داشت: 80 کیلومتراین خط آهن در ایران، 146 کیلومتر در قزاقستان و 700 کیلومتر آن در ترکمنستان واقع شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این کریدور دومین کریدور شمال ـ جنوب محسوب شده و گستره عبور از آسیا در شرق دریای خزر تا خلیج فارس را پوشش میدهد و تسهیل ارتباط شرق به غرب دریای خزر از طریق شمال ایران را فراهم میکند و همچنین ارتباط اروپا با آبهای خلیجفارس را نیز تسهیل میکند، بدین ترتیب سبب سهولت حمل و نقل و تردد حجم عظیمی از کالاها در این مناطق میشود.
نورزاد در ادامه گفت: این خط ریلی همچنین از نظر حملونقل و ترانزیت کالا برای کل منطقه حایز اهمیت است و موجب تسهیل در ترانزیت کالا، کوتاهتر شدن مسیر شمال- جنوب و صرفهجویی در هزینهها و اتلاف زمان میشود.
مدیر عامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: با توجه به اتصال خطوط ریلی ایران به ترکیه در غرب و امتداد خطوط ریلی کشور تا بندرعباس و اتصال به پاکستان در جنوب شرق و اتصال به عراق در جنوب غرب و از طرفی اتصال خطوط ریلی قزاقستان به روسیه در شمال، اتصال خطوط ریلی ترکمنستان به ازبکستان در شمال شرق، این مسئله قابل پیشبینی است که خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی در ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه خواهد داشت.
وی در انتها یادآورشد: با توجه به نزدیکی این کریدور به دریای خزر، حمل و نقل ترکیبی افزایش چشمگیری خواهد داشت و استفاده از پتانسیل دریا، هوا، ریل و جاده، ترانزیت کالا و بار را از قابلیت بیشتری برخوردار خواهد نمود.