22326
X

اخبار

اخبار و اطلاعات اخبار
افتتاح راهگذر ریلی شرق دریای خزر 12 آذرماه توسط روسای جمهور سه کشور
وزیر راه و شهرسازی خبر داد:
 

افتتاح راهگذر ریلی شرق دریای خزر 12 آذرماه توسط روسای جمهور سه کشور

وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه راهگذر شرق دریای خزر با تلاش خوب و همکاری مثبت بین کشورها به ثمر رسید و در تاریخ سوم دسامبر مصادف با 12 آذرماه این محور به طور رسمی توسط روسای جمهور سه کشور افتتاح می‌شود.
ﺳﻪشنبه، 04 آذر 1393 | Article Rating

به گزارش مرکز روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، عباس آخوندی که در کنفرانس خبری خود، آخرین وضعیت اتصال ریلی ایران-ترکمنستان-قزاقستان را تشریح می کرد، گفت: ‌این طرح که در راستای توسعه تعاملات بین‌المللی ایران با کشورهای همسایه و سیاست تمایل حداکثری برای ارتباط با آنها ساخته شده برای توسعه حمل و نقل ریلی با حضور روسای جمهوری ایران،‌ ترکمنستان و قزاقستان از سوم دسامبر امسال آغاز به کار خواهد کرد.
وی افزود: این راه آهن، راهگذر ترانزیتی شرق دریای خزر مسیر ایران ـ ترکمنستان و قزاقستان است که توافق آن در سال 1390 انجام شد.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: 80 کیلومتر این خط آهن از گرگان تا مرز اینچه برون در خاک ایران ، هفتصد کیلومتر در ترکمنستان و 120 کیلومتر آن در قزاقستان است.
آخوندی با بیان اینکه سرعت باری این قطار 120 و مسافری 160 کیلومتر است، یادآور شد: این راهگذر پس از گذر از ایران، ترکمنستان و قزاقستان در انتقال کالاهای ترانزیتی در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب کشورهای آسیایی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
آخوندی بیان کرد: بخش عمده ترانزیت در جهان بین چین و غرب انجام می شود و هم اکنون 350 میلیون تن سالانه در این مسیر ترانزیت می شود، ضمن آنکه این راهگذر در اتصال چین به اروپا و روسیه به خلیج فارس نقش محوری خواهد داشت.
وی توضیح داد: در کنار راهگذرهای شمال و جنوب راهگذرهای شرقی و غربی دریای خزر نیز برای ما اهمیت زیادی دارد و خوشبختانه محور شرق دریای خزر با تلاش مثبت سه کشور ترکمنستان، قزاقستان و ایران به بار نشسته است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ملت های ایران، قزاقستان و ترکمنستان از سابقه دیرینه تاریخی برخوردارند و این مسیر در جهت توسعه تجارت صلح آمیز بین ملت های آسیای میانه نقش مهمی را ایفا خواهد کرد، افزود: درصدد هستیم در نخستین سال های افتتاح این خط آهن حدود سه میلیون تن بار در این مسیر جابه جا شود و پس از آن میزان ترانزیت کالا در این راهگذر به پنج میلیون تن و سپس به ده میلیون تن افزایش یابد.

ضرورت انعقاد موافقت نامه های حمل و نقل در راهگذر ریلی شرق دریای خزر

آخوندی بر ضرورت انعقاد موافقت نامه های حمل و نقل بین کشورهای این مسیر تاکید کرد و گفت: در صورت امضای موافقتنامه های حمل و نقل، مسافر و بار در این مسیر این راهگذر مهم شرق خزر همچنان به صورت عملیاتی باقی خواهد ماند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همزمان با افتتاح این راهگذر تلاش برای گسترش امکانات حمل و نقل ریلی داخلی نیز آغاز خواهد شد اعلام کرد: ما باید برای این که برای این راهگذر یک مزیت رقابتی مناسب ایجاد کنیم امکانات زیربنایی در اتصال آن را گسترش دهیم، از این رو طرح هایی در دست مطالعه است که در کنار بالا بردن سطح توانایی امکانات داخلی یک بازاریابی مشترک برای آن آغاز شود.
وی گفت: برای استقبال دیگر کشورهای منطقه از این مسیر باید نرخ تعرفه عبور در این مسیر به حداقل برسد تا این راهگذر مهم کشور بتواند با بقیه راهگذرهای فعال دراین عرصه رقابت کند.
آخوندی گفت: قزاقستان سالانه 12 میلیون تن گندم صادر می کند که این راهگذر می تواند در صادرات آن به ایران و دیگر کشورها نقشی موثر ایفا کند.
آخوندی درباره اتصال راهگذر گرگان به اینچه برون به خلیج فارس اظهار کرد: خوشبختانه امکانات زیربنایی در کشور امکان اتصال مناطق مختلف به خلیج فارس را فراهم آورده و پس از افتتاح رسمی راهگذر گرگان – اینچه برون این خط به شکل مستقیم به راه آهن خلیج فارس متصل خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همزمان با افتتاح این راهگذر افزایش ظرفیت محورهای داخلی هم در دست اقدام قرار گرفته است، گفت: برای افزایش حمل و نقل در این مسیر باید پشتیبانی های لازم را انجام دهیم و متعاقب آن به دنبال فعال کردن راهگذر خواف به هرات هستیم تا ترانزیت کالا در این مسیر نیز از ایران به افغانستان افزایش یابد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راهگذر ریلی غرب دریای خزر ابراز داشت: این مسیر از تهران، رشت، انزلی و پس از گذر از آستارا به خط آهن جمهوری آذربایجان متصل می شود و این سومین راهگذر ما در غرب دریای خزر است تا نقش ایران را در ترانزیت کالا در منطقه افزایش دهد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح راهگذر ریلی غرب به دریای خزر نیز گفت: در کنار طرح مهم گرگان - اینچه برو یک خط ریلی دیگر نیز در اولویتهای وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و آن اتصال تهران به قزوین – رشت – انزلی – آستارا و مرز شمال غربی دریای خزر است. قزاقستان نیز سالانه 12 میلیون تن گندم صادر می کند که این کریدور می تواند در صادرات آن به ایران و دیگر کشورها نقشی موثر ایفا کند.



توافق سه کشور در راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر 

در ادامه معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه با اشاره به اینکه راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر در سال 90 و با توافق سه کشورکلید خورد، گفت: عملیات اجرایی این پروژه از سال 91 شروع شد و طول این مسیر 900 کیلومتر است که 80 کیلومتر آن در ایران حد فاصل گرگان ـ اینچه ـ برون، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 120 کیلومتر در قزاقستان قرار دارد.
مسعود نصر آزادانی افزود: عملیات اجرایی در سه کشور به طور همزمان شروع شد و در حال حاضر بخش زیادی از مسیر به اتمام رسیده است و در آینده نزدیک بهره‌برداری می‌شود.
وی افزود: امیدواریم با اتصال این بخش از مسیر ریلی، دسترسی‌ها به شرق و غرب کشور و امکان ترانزیت کالا در شرق و غرب و محورهای جنوبی فراهم شود.

تصاویر
  • افتتاح راهگذر ریلی شرق دریای خزر 12 آذرماه توسط روسای جمهور سه کشور
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو
جستجو
تگ ها
تگ ها
آرشیو اخبار
آرشیو اخبار
Skip Navigation Links.

....

آخرین به‌روزرسانی این صفحه: دوشنبه 23 مهر 1403 08:46