22323
X

اخبار

اخبار و اطلاعات اخبار
توسعه تعاملات جهانی بر گستره راه های ایران
ا افتتاح کریدور ریلی شرق دریای خزر؛ دسترسی همسایگان شمالی از طریق ایران به آب های آزاد
 

توسعه تعاملات جهانی بر گستره راه های ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مجاورت ایران با کشورهای محصور در خشکی نظیر افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان و عدم دسترسی ایشان به آبهای آزاد امتیاز مهمی برای ترانزیت محسوب می‌شود که بهره برداری از کریدور ریلی شرق دریای خزر در همین راستا و با هدف توسعه تعاملات جهانی بر گستره راه های ایران بوده است.
ﺳﻪشنبه، 11 آذر 1393 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، کریدور ریلی شرق دریای خزر، فردا با حضور روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان افتتاح می شود. این کریدور به طول 926 کیلومتر به عنوان کریدور ریلی شمال- جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آنجا تا شهر برکت در ترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچه برون تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده است.       

علی نورزاد با اشاره به اهمیت افتتاح این کریدور در افزایش ترانزیت کالا و خدمات از ایران گفت: برخورداری کشور از موقعیت مناسب جغرافیایی و قرار گرفتن در کانون برخی از مهم‌ترین کریدورهای حمل و نقلی جهان، منجر به افزایش تمایل کشورها به استفاده از مسیرهای ایران برای ترانزیت شده و این امر نیازمند توسعه زیرساخت ‌ها و تکمیل شبکه حمل و نقل، به ویژه شبکه ریلی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه اضافه کرد: در همین راستا اتمام طرح‌های ریلی در دست اجرا با عملکرد ترانزیتی نظیر راه آهن گرگان - اینچه برون، راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ‌ آستارا، راه آهن خواف - هرات، راه آهن چابهار - زاهدان، راه آهن اراک – ملایر – کرمانشاه - خسروی و راه آهن خرمشهر – شلمچه، از اهم اولویت ها در احداث خطوط ریلی است که با جدیت دنبال می‌شود و قرار است سالانه بیش از 1000 کیلومتر خط ریلی با استفاده از فاینانس احداث شود.

وی در رابطه با وضعیت و چگونگی احداث راه آهن گرگان-اینچه برون گفت: از این رو احداث راه آهن گرگان - اینچه برون از ابتدای سال 1391 آغاز و در اردیبهشت سال 1392 با پیشرفت فیزیکی 73 درصد افتتاح شد. از آن زمان فرآیند تکمیل عملیات اجرایی طرح به دلیل محدودیت منابع به کندی انجام و تا شهریورماه سال 1393 پیشرفت فیزیکی طرح به 85 درصد رسید، در اواسط مهرماه سال جاری و با انجام بخش عمده ای از تعهدات ترکمنستان در خاک آن کشور، تکمیل فاز اول طرح برای شروع بهره برداری در دستور کار قرارگرفت و در دو ماه گذشته با پیشرفت فیزیکی 12درصدی، پیشرفت فیزیکی طرح به 97 درصد رسید.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه افزود: برای دستیابی به این مهم کلیه عملیات مرتبط با زیرسازی و روسازی در مسیر اصلی و خطوط ایستگاهی شامل ریلگذاری، بالاست ریزی و رلواژ، جوش درز ریل و نصب ارتباطات و همچنین تکمیل ساختمان ایستگاهها به انجام رسید و در حال حاضر امکان سیر قطار با سرعت 120 کیلومتر در ساعت بر روی خط فراهم شده است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به قانون توسعه حمل و نقل عمومی گفت: بنا به قانون توسعه حمل و نقل عمومی که در قالب برنامه پنجم تمدید شد، حمل و نقل ریلی در بخش بار باید به 30 درصد حمل بار داخل کشور و در بخش مسافری به 18 درصد برسد.

نورزاد ادامه داد: علاوه بر این قانون نظر به این‌که حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای، دریایی و هوایی بسیار کارآمدتر است و زیرساخت‌های راه آهن برای هر واحد بار یا مسافر دو تا سه برابر کمتر از  روش‌های دیگر حمل و نقل زمین تصرف می‌کنند و همچنین مزایایی دیگری مانند حمل و نقل انبوه همراه با ایمنی، صرفه جویی اقتصادی و سوختی، جلوگیری از آلودگی‌ها، نزدیک شدن به استانداردهای زیست محیطی را نیز تامین می نماید،  این نوع حمل و نقل باید در اولویت توسعه قرار گیرد.

تصاویر
  • توسعه تعاملات جهانی بر گستره راه های ایران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو
جستجو
تگ ها
تگ ها
آرشیو اخبار
آرشیو اخبار
Skip Navigation Links.

....

آخرین به‌روزرسانی این صفحه: دوشنبه 23 مهر 1403 08:46