به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حملونقل کشور، حسن احمدی نوری با اعلام این خبر افزود: احداث 1هزار و 199کیلومتر آزادراه در دست ساخت، 2هزار و 300 کیلومتر آزادراه در دست مطالعه، جز با همکاری مردم و بخش خصوصی از طریق اوراق مشارکت امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به مزایای احداث آزادراهها در کشور به ویژه تکمیل محورهای مواصلاتی از طریق کریدورهای آزادراهی گفت: احداث آزادراهها توجیه اقتصادی و فنی دارد و موجب افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفها و آلایندههای زیست محیطی میشود و در کنار همه این مزایا مسیر را هم کوتاهتر میکند.
معاون ساخت وتوسعه آزادراهها با تاکید بر تاثیر آزادراهها در رشد و توسعه اقتصادی کشورها عنوان کرد: در حال حاضر 2 هزار و 200 کیلومتر آزادراه در کشور در حال بهرهبرداری است که امیدواریم با همکاری مردم عزیز و تامین به موقع منابع و اعتبارات شاهد افزایش کمی و کیفی احداث طرحهای آزادراهی باشیم.
احمدی نوری با اشاره به ظرفیتهای پروژههای آزادراهی برای بازگشت سرمایه، اظهار داشت: سرمایه گذاری در طرحهای آزادراهی با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی ایران و جاذبههای گردشگری واقع شده در این مسیرها و ساز وکار و تسهیلاتی که وزارت راه و شهرسازی برای همکاری با سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم کرده، سود بالایی دارد و همچنین برای خریداران اوراق مشارکت نیز که از محل احداث آزادراهها منتفع میشوند سود 22 درصدی به همراه خواهد داشت.
معاون ساخت وتوسعه آزادراهها بهره برداری از پروژههای شریانی آزادراهی کشور را در توسعه اقتصادی بسیار موثر دانست و گفت: به لحاظ توان فنی و مهندسی داخل کشور، ما به خودکفایی کامل رسیدهایم و مانع اصلی اجرای پروژهها تامین منابع مالی است که با استفاده از روشهایی چون فروش اوراق مشارکت این مشکل کمتر خواهد شد.
وی با اشاره به آزادراه قم- گرمسار به طول 152 کیلومتر که به زودی مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: بهره برداری از این آزادراه با توجه به ترافیک پیش بینی شده سبب کاهش حداقل 150 میلیون تومان به صورت روزانه در مصرف سوخت، استهلاک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی خواهد شد که این موضوع خود نشان از اهمیت توسعه آزادراهها برای نهادینه سازی سیاستهای اقتصاد مقاومتی در کشور دارد.